محیط شناسی روابط فرهنگی

شرمندگی دولت روسیه از کیفیت پایین هوش مصنوعی روسی

سه شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
نویسنده:

جمعه گذشته، OpenAI، شرکت پشتیبان ChatGPT، اولین استفاده تأیید شده از هوش مصنوعی مولد را به عنوان ابزاری برای تشخیص اطلاعات نادرست روسیه نشان داد. کمپین‌هایی که این شرکت افشا کرد خیلی مؤثر نبودند و فقط صد‌ها بازدید و تعامل در تمام سیستم عامل‌ها را به دست آوردند. اما تحقیرآمیز‌ترین…

منبع:

جمعه گذشته، OpenAI، شرکت پشتیبان ChatGPT، اولین استفاده تأیید شده از هوش مصنوعی مولد را به عنوان ابزاری برای تشخیص اطلاعات نادرست روسیه نشان داد. کمپین‌هایی که این شرکت افشا کرد خیلی مؤثر نبودند و فقط صد‌ها بازدید و تعامل در تمام سیستم عامل‌ها را به دست آوردند. اما تحقیرآمیز‌ترین مورد برای روسیه بازگشت ضعیف کمپین‌ها نبود، بلکه این واقعیت بود که آن‌ها به یک LLM آمریکایی وابسته بودند.

روسیه به شدت در چت بات‌های هوش مصنوعی خود سرمایه‌گذاری کرده است اما وقتی ماموران روسی به محتوای روسی با کیفیت بالا برای اهداف نیمه رسمی دولت نیاز داشتند، به نرم‌افزار آمریکایی برای ارائه آن رجوع کردند. این قسمت نشان می‌دهد که با وجود صحبت‌های رهبران روسیه در مورد تهدیدات ناشی از هوش مصنوعی خارجی، هوش مصنوعی روسیه از زبان مادری خود نیز عقب‌تر است.

رهبری روسیه از اولین کسانی بود که پتانسیل انقلابی هوش مصنوعی را به رسمیت شناخت. پوتین در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد:« هوش مصنوعی نه تنها آینده روسیه بلکه آینده همه بشریت است.» دولت او یکی از اولین دولت‌های جهان بود که یک استراتژی جامع هوش مصنوعی را منتشر کرد دولت روسیه ده‌ها میلیون دلار در ایجاد صنعت داخلی خود سرمایه‌گذاری کرده است.

اما سال گذشته، هیجان به ترس تبدیل شد زیرا هوش مصنوعی آمریکایی رقبای روسی مانند آلیس‌یاندکس و گیگات Sber را شکست داد. رهبری کرملین به دنبال القای این نکته بود که هوش مصنوعی آمریکا برای ارزش‌های روسیه یک تهدید است. پوتین در یک نشست هوش مصنوعی توضیح داد که مدل‌های غربی « بخشی از اخلاق غربی، آن هنجار‌های رفتاری و سیاست عمومی را که ما به آن اعتراض داریم، منعکس می‌کنند.»

یک سال پیش، وبلاگ‌نویسان فناوری در روسیه، در حالی که به طور کلی GPT3 را ترجیح می‌دهند، از توانایی GigaChat و آلیس برای ادامه مکالمات طولانی‌تر روسی استفاده کردند. در اوایل سال جاری، Sber نسخه جدیدی از GigaChat را منتشر کرد که با GPT3.5 OpenAI در باتری سؤالات روسی زبان برابر بود.

اما GPT3.5 در این مرحله بیش از یک سال قدمت دارد. به گفته Chatbot Arena، یک انجمن که در آن کاربران بهترین پاسخ را به یک درخواست داده شده از دو چت بات ناشناس انتخاب می‌کنند، آخرین مدل OpenAI پاسخ بهتری را به زبان روسی نسبت به نسخه قبلی خود ارائه می‌دهد.

با این حال، جدول امتیاز، ‌امید به گزینه‌های غیر غربی برای ربات‌های روسی زبان را فراهم می‌کند و این ابرقدرت سابق را به استفاده از هوش مصنوعی چینی ترغیب می‌کند. استارتاپ چینی ۰۱ و هوش مصنوعی ژیپو چینی در روسیه استفاده می‌شوند. هر دو از GPT3.5 و GigaChat جلوتر هستند.

هوش مصنوعی مولد از اثرات شبکه سود می‌برد. این یعنی هر کسی که هوش مصنوعی بهتری داشته باشد، می‌تواند از آن برای بهبود سریع‌تر استفاده کند. هوش مصنوعی آمریکایی فقط باید به گسترش برتری خود نسبت به همتایان روسی خود ادامه دهد. حتی بدون این اثر، شاخص چین نشان می‌دهد که ایالات متحده بیش از ۶۰۰ برابر بیشتر از روسیه در این فناوری سرمایه‌گذاری می‌کند.

همانطور که شبکه اطلاعات غلط گرامری بد نشان می‌دهد، این شکاف از زمانی که Sber و Yandex سال گذشته رقبای GPT خود را آزاد کردند، گسترش یافته است. نتیجه این است که روس‌ها تقریباً مطمئن هستند که از مدل‌های آمریکایی یا — در بهترین حالت برای روسی_چینی استفاده می‌کنند.

ترس پوتین از اینکه چنین مدل‌هایی می‌توانند فرهنگ و تاریخ روسیه را از بین ببرند در این مورد کارساز نیست. روس‌ها وقتی به دنبال پیشرفت در کار‌های اساسی هستند،مثل بقیه، احتمالاً با راحتی و مصلحت بر اصول ملی‌گرایانه خود چشم پوشی می‌کنند. این برای رویا‌های پوتین در مورد برتری هوش مصنوعی بد است.

0
تعداد بازدید:
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی