محیط شناسی روابط فرهنگی

تمرکز جاه‌طلبی ترکیه بر قفقاز جنوبی؟

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۰۸
نویسنده:

واضح است ترکیه بسیار مشتاق است که به طور فزاینده در معادلات قفقاز جنوبی مشارکت کند. می‌توان از منافع ترکیه در این منطقه به همکاری با آذربایجان و پروژه های حمل و نقل متعدد، به ویژه  انتقال منابع انرژی اشاره کرد. پس از تهاجم روسیه به اوکراین، اهمیت تامین انرژی…

واضح است ترکیه بسیار مشتاق است که به طور فزاینده در معادلات قفقاز جنوبی مشارکت کند. می‌توان از منافع ترکیه در این منطقه به همکاری با آذربایجان و پروژه های حمل و نقل متعدد، به ویژه  انتقال منابع انرژی اشاره کرد. پس از تهاجم روسیه به اوکراین، اهمیت تامین انرژی از دریای خزر به اروپا حیاتی‌تر شده است.

در مورد دخالت ترکیه در تنش‌های قفقاز جنوبی در سال 2020، زمانی که درگیری ارمنستان و آذربایجان بر سر قره باغ کوهستانی پس از یک دوره آرام دوباره شعله‌ور شد، مطالب زیادی نوشته شده است. همانطور که انتظار می رفت، ترکیه از آذربایجان، متحد نزدیک خود حمایت کرد. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور از دولت ارمنستان خواست تا از قره باغ کوهستانی عقب نشینی کند و اطمینان داد که اگر دولت ارمنستان چنین کاری نکند، آنکارا در صورت لزوم از باکو حمایت نظامی خواهد کرد. حتی شایعاتی مبنی بر سرنگونی هواپیمای ارمنی توسط جنگنده اف 16 ترکیه به گوش می رسید که آنکارا آن را تکذیب کرد.

5
تعداد بازدید:
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی