محیط شناسی روابط فرهنگی

ایجاد چندین پل در زمینه دیپلماسی سایبری،معرفی کتاب

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
نویسنده:

این کتاب مرتبط با امنیت سایبری در برزیل است. ورود برزیل به معیارهای سایبری از روی بیهودگی نبوده است بلکه حاکی از چارچوب موضوعات چهارگانه و اصلی است که به طور کلاسیک سیاست خارجی این کشور را شکل داده اند و عبارت اند از: امید به داشتن رهبری جهانی، تمایل…

منبع:

این کتاب مرتبط با امنیت سایبری در برزیل است. ورود برزیل به معیارهای سایبری از روی بیهودگی نبوده است بلکه حاکی از چارچوب موضوعات چهارگانه و اصلی است که به طور کلاسیک سیاست خارجی این کشور را شکل داده اند و عبارت اند از: امید به داشتن رهبری جهانی، تمایل به حفظ نظم بین المللی و اصلاح آن، تعهد به قانون و عرف بین الملل و تعامل با آن و در پایان به اصطلاح ساختن پل هایی در امور سیاست خارجی است. اما پس از ناآرامی های داخلی سال 2016 این امر منجر به قطع وابستگی به این موضوعات کلاسیک شد. 

در این راستا می توان به چگونگی نگاه به این موضوعات در ارتباط با تعامل برزیل با معیارهای سایبری اشاره کرد. چارچوب اساسی دوم در خصوص نقش برزیل در زمینه معیارهای جهانی سایبری است و درباره تصور درون برزیل به تهدیدهای سایبری و توسعه سیاست امنیت سایبری ملی در این کشور می باشد. سیاستگذاران برزیلی در ابتدا بر توسعه این مفاهیم تمرکز داشته اند و در این راه از مباحثات جاری در زمینه جنگ سایبری در آمریکا تأثیر پذیرفته اند. پس از آن متوجه شدند در بازه زمانی سال های 2012 تا 2016 و در هنگام آماده سازی های این کشور برای میزبانی از رویدادهای بزرگ عملیات سایبری از نظر فیزیکی بر زیرساخت های حیاتی این کشور تأثیر داشته است.

پس از افشاگری های ادوارد اسنودن درباره اقدامات آمریکا در زمینه مراقبت و جاسوسی، برزیلی ها بر جاسوسی الکترونیک تمرکز یافتند. در پایان پس از برکناری رئیس جمهور این کشور دیلما روسوف در سال 2016 و ناآرامی های سیاسی این موضوع منجر به تمرکز و توجه سیاستگذاران این کشور بر این احتمال شد که عملیات سایبری ممکن است منتهی به سلب اعتماد عمومی شود.

ملاحظات

تعریف زیرساخت های حیاتی بدین شکل است که شامل تأسیسات و خدمات و کالاها و ساختارهایی هستند که در حالت از کار افتادن یا نابودی آن دارای تأثیر اجتماعی یا اقتصادی یا سیاسی یا بین المللی یا امنیتی خطرناک بر کشور و جامعه می باشند. این زیرساخت ها در زمینه های انرژی و حمل و نقل و آب و ارتباطات و مالی هستند. در این شرایط دفاع سایبری شامل فعالیت های راهبردی ستاد کل نیروهای مسلح می شود و شامل مجموعه ای از اقدامات هجومی و دفاعی و تجسسی است که در فضای سایبری انجام می شود و این اقدامات بر اساس برنامه ریزی ملی راهبردی و هماهنگی و تکامل از سوی وزارت دفاع و با هدف پشتیبانی از ساختارهای اطلاعاتی مهم برای دفاع ملی و دست یابی به اهداف اطلاعاتی و قرار دادن ساختارهای اطلاعاتی دشمن در وضعیت خطر می باشد. این مفهوم از دفاع سایبری بدون تغییر معنای کلی آن، در سال 2019 بر آن تأکید شده است. این موضوع هنگام قرار دادن زیرساخت های حیاتی تحت حمایت از نظر عملیاتی بسیار مهم می باشد و این مهم در ضمن مسئولیت نیروهای مسلح برزیلی است. پلیس هم به نوبه خود در این شرایط مسئول قضایای مرتبط با تروریسم سایبری و جرایم دیگری می شود که شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند جرایم سازمان یافته است.

به طور کل در این کتاب جزئیات بیشتری درباره عملیات سایبری هجومی ارائه داده نمی شود و فقط به قواعد درگیری اشاره می شود که در راهبرد دفاع نظامی وارد شده است و این سندی محرمانه است و به همین خاطر در این خصوص نمی توان جزئیات بیشتری درباره تفکر راهبردی برزیلی ها در این باره ارائه داد.

0
تعداد بازدید:
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی