محیط شناسی روابط فرهنگی

گزارش سالانه کمیسیون ایالات متحده در مورد آزادی مذهبی/3

سه شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
نویسنده:

انتخابات اخیر هند و نقش ناسیونالیسم هندو در آنجا و استفاده از لفاظی سیاسی علیه مسلمانان و سایر گروه‌های مذهبی متمرکز است. ما معمولاً کشور‌های اقتدارگرا، دیکتاتوری و غیر دموکراتیک را به عنوان کانون اصلی گروه‌هایی مانند این گزارش تصور می‌کنیم اما آنچه در اینجا داریم بزرگترین دموکراسی در جهان…

منبع:

انتخابات اخیر هند و نقش ناسیونالیسم هندو در آنجا و استفاده از لفاظی سیاسی علیه مسلمانان و سایر گروه‌های مذهبی متمرکز است. ما معمولاً کشور‌های اقتدارگرا، دیکتاتوری و غیر دموکراتیک را به عنوان کانون اصلی گروه‌هایی مانند این گزارش تصور می‌کنیم اما آنچه در اینجا داریم بزرگترین دموکراسی در جهان است.

با این حال، برنده انتخابات واقعاً از دین ستیزی استفاده می‌کند، با این حال چه باید کرد؟

در مورد وضعیت هند بسیار باید نگران بود زیرا به نظر می‌رسد که این الگویی است که در سطح جهانی در حال اجرا است، جایی که اکثریت در یک دموکراسی می‌توانند اساساً از یک دین برای اهداف سیاسی استفاده کنند تا اقلیت‌ها را زیر پا بگذارند، اما می توان به چندین مکان دیگر در سراسر جهان نگاه کرد و شاهد اتفاقات مشابه بود. مثلاً در ترکیه، مالزی و حتی در برخی از کشور‌های اروپایی نیز شاهد چنین مواردی هستیم. بنابراین، می‌دانید که ملی شدن دین از طریق قدرت اکثریت برای سرکوب اقلیت‌ها از این نوع یا آن، موضوعی بسیار نگران‌کننده است.

یک سری توصیه‌های مهم به قوه مجریه ارائه شده است، از جمله تعیین هند به‌عنوان کشور مورد نگرانی و بدون معافیت از تحریم، که متأسفانه هنوز در این دولت اتفاق نیفتاده است. ما به شدت برای تحریم‌های هدفمند و مناسب علیه افراد یا گروه‌هایی که به روش‌هایی بسیار خطرناک برای آزادی مذهبی در هند عمل می‌کنند، فشار آورده‌ایم.

همچنین سوال دیگری که مطرح است  اینکه با توجه به رشد قوانین سکولار در اروپا، آیا ممنوعیت حجاب و عبا در اروپا در مدارس و ساختمان‌های دولتی مربوط به گزارش آزادی های مذهبی  را چگونه ارزیابی می شود؟ زنان در فرانسه از حق پوشیدن حجاب و پوشش فرهنگی در مدارس محروم هستند.  همچنین دادگاه عالی اتحادیه اروپا حکم داده است که کشور‌های عضو می‌توانند کارمندان خود را از پوشیدن علائم اعتقاد مذهبی منع کنند.

ما روی این موضوع در اروپا تمرکز کرده ایم. این چیزی نیست که ما از آن دوری کنیم. در واقع، به عنوان بخشی از تمرکز گسترده ما در سراسر جهان، این نوع قوانین می‌تواند منجر به عواقب بسیار خطرناک و در واقع مرگبار شود. زمینه وسیع‌تری نیز وجود دارد. هم‌یهودی ستیزی و هم نفرت ضد مسلمانان در چند سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته‌اند که با اتفاقی که در ۷ اکتبر و پس از آن اتفاق افتاد سرعت بیشتری گرفت. این چیزی است که باید باعث نگرانی همه افراد حاضر در کنفرانس Zoom امروز شود زیرا باز هم می‌تواند به عواقب وحشتناک و پیامد‌های وحشتناکی منجر شود.

در بخش روسیه ، هیچ تحلیلی از کریل پاتریارک روسیه در آنجا وجود ندارد. همانطور که می‌دانید، او از جنگ به شیوه‌ای واقعاً چشمگیر حمایت کرده است. او در کلیسای ارتدکس اوکراین مداخله کرده است و منبع اطلاعات نادرست و تبلیغاتی از طرف دولت پوتین بوده است. بنابراین از این مسئله بایست تعجب کرد که چرا هیچ توصیه تحریمی علیه پاتریارک کریل وجود ندارد؟

مطمئناً از فعالیت کریل و وابستگی او به پوتین و دخالت او در برخی از سرکوب مذهبی آگاهی کسب شده است اما او خودش یک چهره دولتی نیست. درنتیجه تمرکز در درجه اول تمرکز بر اعمال و سیاست‌های دولت روسیه است.

 موانع دستیابی به آزادی های مذهبی

بدیهی است که به عنوان یک کمیسیون مستقل، غیرحزبی و مشورتی، متأسفانه کنترل انحصاری بر تمام ابزار‌هایی که به قوه مجریه توصیه می شود، تا با آن‌ها وارد عمل شود، وجود ندارد و همچنین مجاز به درک کامل مجموعه‌ای از توصیه‌ها و ملاحظات به هم پیوسته که هر وزارت خارجه در حین بررسی توصیه‌ها و گزارش‌های خود اتخاذ می‌کند، نیست.

این گزارش بر آن است که قوه مجریه کوتاهی می‌کند. ‌اندیشیدن به راه‌های بهتر برای مطرح کردن آزادی مذهبی قطعاً بخشی از این ترکیب است.  همچنین اندکی در مورد آن اولویت‌های سیاست دیگر فکر شود و بررسی شود آیا راه‌هایی برای یافتن مشارکت‌ها وجود دارد تا بتوان توضیح داد که چگونه بهبود شرایط آزادی مذهب یا عقیده در کشور‌هایی که با ایالات متحده شریک هستند، می‌تواند منجر به گسترش روابط شود.

چند سؤال در مورد اسرائیل-حماس وجود دارد، فقط در مورد اینکه موضع اسرائیل در مورد حماس چیست؟ یک سؤال وجود دارد که بیش از ۱۰۰ مکان عبادت توسط دولت اسرائیل در غزه مورد حمله و تخریب قرار گرفته است. آیا این رفتار می‌تواند اسرائیل را برای فهرست  (مورد توجه ویژه)CPC مورد توجه قرار دهد. و سپس سؤال دیگری در مورد تحقیق حماس برای جهاد علیه دولت‌یهودی اسرائیل وجود دارد. بنابراین با توجه به این دو سؤال، چگونه به ۷ اکتبر پرداختید و اکنون چه اتفاقی می‌افتد؟

اخیراً گزارشی در مورد نقض قوانین جنگ در سراسر جهان در مورد سوء استفاده، آسیب یا تخریب اماکن مذهبی منتشر و نمونه‌هایی از چندین درگیری در سطح جهانی، از جمله اتفاقات پس از ۷ اکتبر را اضافه شد. حملات مختلفی علیه مکان‌های مذهبی صورت گرفته است که به نظر می‌رسد از هر دو طرف صورت گرفته است. ما راه‌های مختلفی داریم که به آن‌ها نگاه می‌کنیم، ارزیابی می‌کنیم، و در نهایت توصیه‌هایی در مورد کشور‌ها برای CPC یا SWL و همچنین نهاد‌ها برای EBC ارائه می‌کنیم.

تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی