محیط شناسی روابط فرهنگی

چالش‌های گرجستان و اتحادیه اروپا

شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
نویسنده:

سفیر اتحادیه اروپا در گرجستان گفت که پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا متوقف شده است. سفیر در ادامه افزود که برخی از حمایت‌های مالی این بلوک به کشور قفقاز جنوبی پس از تصویب قانون جدیدی که منتقدان از آن می‌ترسیدند و قرار شده است که آزادی‌های دموکراتیک را محدود کند،…

سفیر اتحادیه اروپا در گرجستان گفت که پیوستن گرجستان به اتحادیه اروپا متوقف شده است. سفیر در ادامه افزود که برخی از حمایت‌های مالی این بلوک به کشور قفقاز جنوبی پس از تصویب قانون جدیدی که منتقدان از آن می‌ترسیدند و قرار شده است که آزادی‌های دموکراتیک را محدود کند، متوقف شده است. به گفته پاول هرچینسکی، رهبران اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند این روند را در آخرین اجلاس شورای اروپا متوقف کنند. این تصمیم در پی تصویب قانون «نفوذ خارجی» توسط مقامات گرجستان با وجود هفته‌ها اعتراضات صورت گرفت.

علاوه بر این، هرچینسکی در یک کنفرانس خبری گفت که در مجموع 30 میلیون یورو (32.5 میلیون دلار) حمایت مالی، که در سال 2024 برای وزارت دفاع گرجستان اختصاص داده شده است، منجمد شده است. او گفت: «این تنها اولین قدم است، مراحل دیگری نیز وجود خواهد داشت. حمایت مستقیم ما از دولت گرجستان محدود خواهد بود و ما به دنبال هدایت حمایت از دولت گرجستان به جامعه مدنی و رسانه‌ها خواهیم بود. این غم انگیز است که روابط اتحادیه اروپا و گرجستان را در چنین نقطه‌ای پایین می‌بینیم، زمانی که آن‌ها می‌توانستند در بالاترین سطح خود باشند.»

این قانون که ماه گذشته با وجود اعتراضات گسترده و حق وتو رئیس جمهور این کشور به اجرا درآمد، از رسانه‌ها، سازمان‌های غیر دولتی و دیگر گروه‌های غیرانتفاعی می‌خواهد که در صورت دریافت بیش از ۲۰ درصد از بودجه خود از خارج از کشور، به عنوان «تلاش برای منافع یک قدرت خارجی» ثبت نام کنند.

این بلوک در ماه دسامبر موافقت کرد که به گرجستان وضعیت کاندیدای عضویت را اعطا کند، به شرطی که با اطلاعات نادرست، از جمله علیه اتحادیه اروپا مبارزه کند، سیاست‌های خارجی و امنیتی خود را با بلوک هماهنگ کند و اصلاحات قضایی جدید را در میان اقدامات دیگر معرفی کند.

مذاکرات عضویت شروع نشد. برای شروع مذاکرات با یک نامزد، 27 کشور اتحادیه اروپا و آن کشور باید در مورد یک دستور مذاکره توافق کنند. کارشناسان اتحادیه اروپا همچنین باید یک روش غربالگری را انجام دهند تا تجزیه و تحلیل کنند که چه مقدار کار باید انجام شود تا قوانین و استانداردهای گرجستان با قوانین بلوک مطابقت داشته باشد.

وقتی این پیش شرط‌ها برآورده شد، یک کنفرانس بین دولتی با گرجستان برگزار می‌شود تا به طور رسمی شروع مذاکرات را آغاز کند. هر مرحله مستلزم توافق اجماع کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و می‌تواند در هر نقطه مسدود شود. در روزهای قبل از اجلاس، جوزپ بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که این بلوک در حال بررسی «توقف کمک مالی ما به دولت» در تفلیس و کاهش روابط سیاسی است.

در یک تحول جداگانه، ایالات متحده در اوایل این ماه «تا زمان نامعلومی» تمرینات نظامی در گرجستان را به تعویق انداخت، اقدامی که وزارت دفاع ایالات متحده گفت:« این روند بخشی از «بررسی جامع»روابط بین واشنگتن و تفلیس بود.»

سالوم زورابیچویلی، رئیس جمهور گرجستان که مدت‌ها با دولت این کشور تضاد داشته است، این اقدام اتحادیه اروپا و ایالات متحده را «پیام‌های بسیار دشوار از دو دوست نزدیک ما»نامید که «ارزش گوش دادن دارند.»

زورابیچویلی گفت:«اگر چه این یک پاسخ به سیاست‌های احمقانه و خصمانه حزب حاکم نسبت به آن‌هاست،  این روند در عین حال این یک هشدار به جامعه است. شرکای ما به ما می‌گویند که «انتخاب شما است» که بین گرجستان با آینده‌ای امن اروپایی و گرجستان به سمت مدار روسیه کدام را انتخاب کنید.»

0
تعداد بازدید:
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی