محیط شناسی روابط فرهنگی

پیشی گرفتن محبوبیت جهانی سریال‌های ترکی از توریسم ترکیه

شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
نویسنده:

ترکیه در سال‌های اخیر به یکی از صادرکنندگان اصلی برنامه‌های تلویزیونی تبدیل شده است. میلیون‌ها نفر درام‌های تلویزیونی ترکی معروف به دیزی را تماشا می‌کنند. بسیاری از نمایش‌های ترکی، باعث مشهور شدن مکان‌های تاریخی و فرهنگی این کشور شده است. کارشناسان می‌گویند موفقیت درام‌های تلویزیونی باعث شکل‌گیری یک صنعت میلیارد…

منبع:

ترکیه در سال‌های اخیر به یکی از صادرکنندگان اصلی برنامه‌های تلویزیونی تبدیل شده است. میلیون‌ها نفر درام‌های تلویزیونی ترکی معروف به دیزی را تماشا می‌کنند. بسیاری از نمایش‌های ترکی، باعث مشهور شدن مکان‌های تاریخی و فرهنگی این کشور شده است. کارشناسان می‌گویند موفقیت درام‌های تلویزیونی باعث شکل‌گیری یک صنعت میلیارد دلاری برای ترکیه شده است. این صنعت همچنان قابلیت گسترش را داراست. بین سال‌های 2020 تا 2023، تقاضا برای سریال‌های تلویزیونی ترکی 184 درصد افزایش یافته است. این عدد از شرکت تحقیقاتی مستقر در لس آنجلس Parrot Analytics بدست آمده است.

ایزت پینتو رئیس شرکت رسانه‌ای ترکیه‌ای Global Agency است. او گفت: «ما هر شب به بیش از 400 میلیون بیننده در سراسر جهان می‌رسیم. آژانس جهانی درام‌های ترکی را به بازارهای جهانی صادر می‌کند. قدرت نرمی که ما با درام‌های ترکی ایجاد می‌کنیم حتی با آنچه در سیاست می‌توان انجام داد قابل مقایسه نیست.»

درام ترکی Deli Yurek اولین نمایشی بود که در خارج از این کشور نمایش داده شد. در سال 2001، ترکیه این درام را به قزاقستان فرستاد. با این حال، این سریال عاشقانه «گوموس» بود که شهرت دیزی‌های ترکیه را به طرز عجیبی رونق داد. داستان این فیلم در مورد زنی سنتی است که باید خود را با زندگی در شهر وفق دهد. گوموس در خاورمیانه بسیار محبوب شد.

در سال 2006، بینندگان در منطقه جنوب شرقی بالکان اروپا از هزار و یک شب لذت بردند، سریالی که بر اساس داستان‌های عامیانه خاورمیانه‌ای ساخته شده بود. داستان‌های این سریال در استانبول امروزی اتفاق می‌افتاد. نمایش «قرن باشکوه» که داستان زندگی سلطان سلیمان عثمانی را روایت می‌کرد، سریال دیگری بود که با محبوبیت بسیاری مواجه شد.

ترکیه که زمانی به عنوان واردکننده نمایش‌های تلویزیونی آمریکای لاتین بود، معروف به تله‌نوولا، بود، اکنون برنامه‌های تلویزیونی خود را به  این کشورها صادر می‌کند. در سال 2018، نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، از پشت صحنه نمایش درام ترکی Resurrection: Ertugrul بازدید کرد.

هیلی اوگانادی، وب سایتی برای طرفداران سریال‌های ترکی به نام دیزیلا تاسیس کرد. ماهانه حدود 1.5 میلیون نفر از ایالات متحده، کانادا، یونان، هند و پاکستان از وب سایت او بازدید می‌کنند. اوگانادی بیان داشت که مردم سایر کشورها مجذوب موضوعات سریال‌های ترکی که در مورد خانواده، دوستی و عشق هستند و معمولا افراد ثروتمند را در استانبول یا داستان‌های تاریخی را به تصویر می‌کشند، می‌شوند.   اوگانادی

پینتو از آژانس جهانی موافق است که درام‌های ترکی برای همه مناسب است. او گفت: «هیچ برهنگی، هیچ فحش یا سخن بدی وجود ندارد. بنابراین، این سریال‌ها برای تماشای خانوادگی مناسب است.»

همانطور که صنعت فیلم ترکیه رشد می‌کند، موضوعات سریال‌ها نیز متنوع‌تر می‌شوند. اوزجان دنیز بازیگر ترکی به آسوشیتدپرس گفت که تنوع برای رشد این صنعت مهم است. وی گفت: «کشورهایی که نتوانستند ژانر سینمایی خود را متنوع کنند، اکنون در صادرات سریال عقب مانده‌اند.»

Resurrection: Ertugrul  نمونه‌ای از موفقیت روزافزون سریال‌های ترکی است. مهمت بوزداغ تهیه‌کننده و نویسنده ترکی گفت که اولین برنامه این مجموعه بیش از 157 میلیون بازدید در کانال اردو زبان یوتیوب شبکه دولتی TRT ترکیه داشته است. سریال دیگری به نام بنیاد عثمان در بیش از 110 کشور پخش شد.

0
تعداد بازدید:
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی