محیط شناسی روابط فرهنگی

معضل جهانی مهاجرت چگونه حل می‌شود؟/1

سه شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
نویسنده:

مدیران مؤسسه سیاست خارجی از سراسر جهان در مورد پویایی مهاجرت جهانی، از جمله اهمیت همکاری بین‌المللی بحث می‌کنند. شورای شورا‌ها (CoC) یک ابتکار بین‌المللی است که توسط شورای روابط خارجی ایجاد شده است تا مؤسسات سیاست خارجی پیشرو از سراسر جهان را در گفتگو در مورد مسائل مربوط به…

منبع:

مدیران مؤسسه سیاست خارجی از سراسر جهان در مورد پویایی مهاجرت جهانی، از جمله اهمیت همکاری بین‌المللی بحث می‌کنند. شورای شورا‌ها (CoC) یک ابتکار بین‌المللی است که توسط شورای روابط خارجی ایجاد شده است تا مؤسسات سیاست خارجی پیشرو از سراسر جهان را در گفتگو در مورد مسائل مربوط به حکومت جهانی و همکاری چند جانبه به هم متصل کند. CoC متشکل از بیست و هشت مؤسسه سیاست‌گذاری اصلی از برخی از تأثیرگذارترین کشور‌های جهان است. این موسسه به تازگی گزارش راصادر کرده است:

اولین مورد بررسی شده در این موسسه مربوط به آفریقای جنوبی است. در ۲۹ ماه مه، مردم آفریقای جنوبی برای انتخابات عمومی به پای صندوق‌هایی رای ‌رفتند که به عنوان یک همه پرسی در مورد سی سال حکومت ANC در آفریقای جنوبی توصیف شده است. در این بازه، وعده مبارزه با فقر، کاهش نابرابری و ایجاد شغل تا حد زیادی محقق نشد. مسأله مهاجرت در آفریقای جنوبی به شدت اقتصادی است. کنگره ملی آفریقا نیز خود را در موقعیتی می‌بیند که برای از دست ندادن آرا، باید در زمینه مهاجرت قوی عمل کند. بنابراین این نوع از نوع سیاسی شدن منجر به این شد که اخیراً کاغذ سفیدی در مورد شهروندی، مهاجرت و پناهندگان در آفریقای جنوبی منتشر شده است که در واقع به دنبال اصلاح کامل سیستم مهاجرت در این کشور است اما متأسفانه این به سؤالات اساسی مشاغل، نابرابری و بیکاری پاسخ نمی‌دهد.

دومین مورد بررسی شده در این موسسه مربوط به  مکزیک است. پژوهش‌گران این موسسه معتقد هستند که مهاجرت به مکزیک فقط یک مسأله داخلی نیست. این یک مسأله خارجی نیز محسوب می‌شود و البته مربوط به ایالات متحده است. هر گونه مهاجرتی در مکزیک به وقوع می‌پیوندد،  برای ایالات متحده نیز به یک مسأله تبدیل می‌شود، زیرا اکثر افرادی که به مکزیک می‌آیند دوست دارند به ایالات متحده بیایند. در گذشته اکثر افرادی که از مکزیک به ایالات متحده نقل مکان کردند، مردانی بودند که می‌خواستند برای کار به ایالات متحده بیایند. اکنون مشاهده می‌شود که ۳۷ درصد با خانواده، آن‌هم نه فقط با ملیت مکزیکی، مهاجرت می‌کنند. در مرزهای مکزیک، افرادی با تابعیت سنگالی، آسیایی‌ و ونزوئلایی‌ دیده می‌شوند.  این واقعاً مجموعه‌ای از نگرش‌های متفاوت را نسبت به مهاجرت به همراه دارد. مکزیک از نظر گردشگری و غیره پذیرای حدود ۴۸ میلیون نفر است.  حدود نهصد هزار نفر از آن‌ها مهاجران غیرقانونی هستند. بیشترین تعداد مهاجرانی که بدون مدرک به مکزیک می‌آیند، از هائیتی هستند. حدود صد و ده هزار نفر تبعه هائیتی را در مکزیک مشاهده شده‌اند.

چالش‌هایی که مکزیک در امر مهاجرت با آن‌ روبرو هست، متفاوت است.یکی از چالش‌ها جریان مازاد است که آمادگی مقابله با آن در مکزیک وجود ندارد. این یک بار واقعی برای خدمات عمومی ایجاد می‌کند. در برخی موارد، در پناهگاه‌ها فضای کافی برای اقامت این افراد وجود ندارد. آن‌ها در مکان‌های نزدیک به پناهگاه‌ها زندگی می‌کنند، فضا‌های عمومی را اشغال می‌کنند و البته با همسایگان تنش ایجاد می‌کنند. در مکزیک شاهد افزایش عبارات بیگانه هراسانه بیشتری علیه این جمعیت‌ها بر اساس رنگ، ملیت‌ و بر اساس این‌ایده هستیم که آن‌ها شغلی را از کارگران مکزیکی می‌گیرند. آن‌ها تقریباً کارگران غیر ماهر هستند و مهارت‌های مناسبی برای داشتن شغل رسمی ندارند. بنابراین آن‌ها بیشتر در بخش غیررسمی اقتصاد هستند.

آمریکا نیز شاهد افزایش مهاجران بدون مجوز بوده‌ است که عمدتاً از مرز جنوبی به ایالات متحده می‌آیند. آن‌ها فقط اهل مکزیک نیستند، آن‌ها از سراسر منطقه، آسیا، آفریقا و حتی اروپا هستند.  بنابراین مرز جنوبی به یک مکان آسیب‌پذیر برای ورود به ایالات متحده تبدیل شده است و دلایل زیادی برای آن وجود دارد. عوامل کششی و عوامل فشار وجود دارد. در سمت کشش، اقتصاد ایالات متحده نسبتاً خوب عمل می‌کند. در واقع، آمریکا کمبود نیروی کار دارد. دستمزد‌ها در چند سال گذشته افزایش یافته است. در مورد عامل فشار، بحران در هائیتی، تداوم افول اقتصاد در کوبا و ونزوئلا و خشونت در جوامع یا فشار‌های اقتصادی، باعث می‌شود مردم به آنجا بروند. این سفر واقعاً بسیار خطرناک است. در ایالات متحده، این موضوع به یک موضوع مهم سیاسی تبدیل شده است. علی‌رغم این واقعیت که اقتصاد خوب پیش می‌رود، مسأله مهاجرت در میان موضوعات اصلی است و در برخی از نظرسنجی‌ها موضوع شماره یک تلقی می‌شود. وقتی مردم احساس ناامنی می‌کنند و نسبت به آینده خود نامطمئن می‌شوند، لزوماً از نظر اقتصادی به چپ نمی‌روند، بلکه از نظر اجتماعی و فرهنگی به سمت راست حرکت می‌کنند. هجوم مردم از خارج، ماهیت شهر‌ها و شهر‌های خود را تغییر می‌دهد. این خود را در سیاست نیز نشان می‌دهد.

0
تعداد بازدید:
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی