محیط شناسی روابط فرهنگی

مسلمانان شیعه دیگر در حال صعود نیستند

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
نویسنده:

بازدید از جدیدترین زیارتگاه بزرگ عراق در جایی که گفته می‌شود بزرگترین قبرستان جهان در شهر مقدس نجف است، برای مردمی از سراسر منطقه که می‌خواهند به دو تن از قهرمانان مدرن شیعه ادای احترام کنند، به زیارتی تبدیل شده است. یکی قاسم سلیمانی، فرمانده باسابقه نیروی قدس، بازوی خارجی…

منبع:

بازدید از جدیدترین زیارتگاه بزرگ عراق در جایی که گفته می‌شود بزرگترین قبرستان جهان در شهر مقدس نجف است، برای مردمی از سراسر منطقه که می‌خواهند به دو تن از قهرمانان مدرن شیعه ادای احترام کنند، به زیارتی تبدیل شده است. یکی قاسم سلیمانی، فرمانده باسابقه نیروی قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران (سپاه). دیگری ابومهدی المهندس، فرمانده قوی‌ترین گروه شبه‌نظامیان شیعه در عراق است که قبرش در حرم است. (سلیمانی در جنوب ایران دفن شده است.) هر دو سه سال پیش در بغداد در اثر حمله هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی به سلیمانی کشته شدند که وظیفه اش حفاظت و گسترش انقلاب شیعه در سراسر منطقه بود. اتوبوس‌های شیعیان از لبنان و بحرین و همچنین عراق و ایران به زیارتگاه می‌آیند تا از این دو به دلیل ایجاد یک حوزه شیعی که فرقه‌شان را که حدود 15 درصد از مسلمانان در سراسر جهان را پوشش می‌دهد، لحظه‌ای نادر را ستایش کنند. پیروزی در سراسر منطقه یکی از شبه نظامیان لبنانی با اشاره به قرن ها تسلط مسلمانان سنی مانند کسانی که هنوز بر مصر، عربستان سعودی، ترکیه و فراتر از آن حکومت می کنند، می گوید: «دیگر ما هرگز کفش گردان و رفتگر خیابان خاورمیانه نخواهیم بود.»
اگر 20 سال پیش تهاجم آمریکا به عراق نبود، احیای شیعیان ممکن بود هرگز اتفاق نمی افتاد. انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 پروژه ارتقای اقلیت منطقه را آغاز کرد. اما برچیده شدن رژیم تحت رهبری سنی صدام حسین از گسترش آن خبر داد و سیستم دولتی را جایگزین آن کرد که اکثریت شیعه عراق را در راس امور قرار داد. قیام‌های بهار عربی 2011 نظم سنی‌های منطقه را بیشتر متزلزل کرد و خلأهای قدرتی را ایجاد کرد که ایران اغلب به دنبال پر کردن آن بود. شبه‌نظامیان شیعه از دوردست‌هایی مانند افغانستان و پاکستان به سوریه سرازیر شدند. در لبنان یک جنبش سیاسی شیعه، حزب الله، به نیروی مسلط این کشور تبدیل شد. در یمن یک شبه نظامی احیاگر شیعه تحت پرچم حوثی ها وارد صنعا، پایتخت شد. شبه‌نظامیان شیعه از شمال، جنوب و شرق هواپیماهای بدون سرنشین خود را به سمت عربستان سعودی، پایگاه اسلام سنی پرتاب کردند و به کاخ‌های سلطنتی آن در پایتخت ریاض حمله کردند و برای مدت کوتاهی نیمی از عرضه نفت این پادشاهی را ناتوان کردند. در سال 2004، ملک عبدالله اردن ابراز تاسف کرد که "هلال شیعی" جدید جهان سنی قدیم را به خطر می اندازد.
روحانیون شیعه آموزش دیده در پایتخت مذهبی ایران، قم، رهبری حزب الله لبنان، حتی یمن، سه حزب از شش حزب اصلی شیعه عراق و همچنین خود ایران را بر عهده داشتند. زیارتگاه های اصلی آنها در شهرهای نجف و کربلای عراق بیشتر از مکه در عربستان سعودی زائران را به خود جذب می کند. آنها جهادگران سنی را که خلافت را در شرق سوریه و شمال غرب عراق ایجاد کردند، سرکوب کردند. و آنها زرادخانه وسیعی را جمع آوری کرده اند که تخمین زده می شود 150000 موشک فقط به سمت اسرائیل نشانه رفته اند. ایران شیعه به آرزوی دیرینه خود برای رسیدن به دریای مدیترانه از طریق زمینی و اخیراً هوایی، از طریق عراق و سوریه و به لبنان جامه عمل پوشانده است. اما ممکن است لحظه شیعه گذشته باشد. رژیم ایران با مخالفت در خیابان و از درون دایره حاکم متزلزل و سالخورده خود در مشکل است. عراق گرفتار فساد، خشونت های دوره ای و سوء حکومت است. بحران های جانشینی در هر دو در حال دمیدن است. علی طاهر، مدیر مرکز بیان، یک اندیشکده در بغداد، می گوید: «این درک وجود دارد که نظم اسلامی به بن بست رسیده است. یک دلیل این است که روحانیون در مدیریت اقتصاد بد عمل کردند. درآمدها به شدت کاهش یافته است، ارزها سقوط کردند و تورم در سراسر هلال شیعه افزایش یافته است. لیره لبنان بدترین واحد پولی جهان در سال جاری است. لیره سوریه از 47 به دلار قبل از بهار عربی در سال 2011 به 7550 در سال جاری کاهش یافته است. اقتصاد ایران از زمانی که آمریکا از توافق هسته‌ای در سال 2018 که تحریم‌ها را در ازای محدود کردن غنی‌سازی اورانیوم کاهش داده بود، کنار گذاشت، دچار مشکل شده است. ارز آن از آن زمان از حدود 45000 ریال به ازای هر دلار به کمترین میزان در حدود 580000 کاهش یافته است. (قبل از انقلاب 1357، دلار 70 ریال می خرید.
از هلال تا مهتاب
عراق باید این روند را کاهش می داد. به تنهایی در میان کشورهای شیعه، پیوندهای خود را با اقتصاد جهانی تحت قیمومیت آمریکا حفظ کرد. اما دلالان قدرت آن ثروت نفتی اش را هدر دادند. در سرتاسر منطقه وسیع‌تر، رهبران شبه‌نظامی شیعه از اقتصاد سیاه‌پوست، نظارت بر شبکه‌های قاچاق و تولید انبوه مواد مخدر استفاده کرده‌اند. حتی در لبنان، که زمانی مرکز بانکداری پیشرو در خاورمیانه بود، رهبران شیعه در سوء مدیریت فاجعه بار اقتصاد سهیم بودند. دموکراسی در ایران، که خود را فانوس حکومت شیعی اعلام می‌کند، حتی در محدوده‌های سخت حاکمیت روحانیت، چروکیده است. مشارکت در انتخابات ایران در سال 2021 کمترین میزان از سال 1979 بود. در عراق، در میان شیعیان، از 80 درصد پس از سقوط صدام حسین بیش از نیمی به شاید 20 درصد در سال 2021 کاهش یافته است، زمانی که نامزدهای مستقل در صدر نظرسنجی قرار گرفتند. گفته می شود که در مناطق جنوبی بیروت، پایتخت لبنان، حمایت از حزب الله، که همچنان بر منطقه مسلط است، رو به کاهش است.
کاهش محبوبیت شیعه در ایران بیشتر به چشم می خورد. تظاهرات توده‌ای تقریباً هر دهه یک بار شروع می‌شد. از سال 2017، آنها هر چند سال یکبار رشد کرده و از شهرهای اصلی به شهرهای استانی گسترش یافتند. این شهرا اکنون ایرانیان طبقه کارگر را که مدتها پایگاه حکومت به شمار می‌رفتند و همچنین دانشجویان و طبقه متوسط را در آغوش می‌گیرند. نظرسنجی اخیر حاکی از آن است که بیش از 80 درصد از مردم ایران اعتراضات فعلی را تایید می‌کنند.
با افزایش نارضایتی، بسیاری از شیعیان ایمان خود را، نه فقط به ایدئولوژی آیت الله ها، بلکه به خود دین، از دست می‌دهند. تقلید، عمل به اطاعت شدید از آیت الله در حال تضعیف است. زنان، به ویژه، خواهان کنار گذاشتن لباس مذهبی و مردسالاری روحانی هستند. بسیاری به طور فزاینده‌ای حجابی را که زمانی توسط آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار حکومت، به‌عنوان «پرچم» جمهوری اسلامی خوانده می‌شد، کنار می‌گذارند. در عراق نیز، معترضان شروع به سرکوب روحانیونی کردند که فتواهایشان نظام سیاسی را تأیید کرده است. اخیراً یکی از بنرها اعلام کرد: «به نام دین، توسط دزدان غارت شدیم». در برخی از مساجد در محله‌های طبقه متوسط بغداد، روحانیون خطبه‌های نماز جمعه خود را رها کردند، زیرا دیگر جمعیت جذب نمی‌کنند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگرچه بیشتر شیعیان عراق هنوز به آیت‌الله‌های خود احترام می‌گذارند، اما دیگر کورکورانه از آنها اطاعت نمی‌کنند، به‌ویژه در مسائل مربوط به مراعات شخصی.
رهبر ایران، آیت الله علی خامنه‌ای، 83 ساله و بیمار است. مسئله جانشینی او در هاله‌ای از تردید قرار دارد. به نظر نمی‌رسد هیچ یک از نامزدهای پیشرو بتواند قدرت رژیم را احیا کند. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور معمم ایران، به دلیل نداشتن صلاحیت‌های دینی، توسط روحانیون دیگر مورد اتقاد قرار می‌گیرد. مجتبی، پسر آقای خامنه‌ای، با تدریس در قم به دنبال رهبری بوده است. اما نامزدی او بوی حکومت سلسله‌ای را می‌دهد که انقلاب ایران آن را کنار گذاشت.
این انتخاب محدود است زیرا آقای خامنه‌ای مدت‌ها پیش محمد خاتمی، رئیس‌جمهور سابق را که خواستار «تحول اساسی» نظام شده بود، ساکت کرد. اکبر هاشمی رفسنجانی، یکی دیگر از ساکنان سابق آن پست، قبل از مرگ تحت تعقیب قرار گرفت. میرحسین موسوی، کاندیدای سابق ریاست جمهوری که 13 سال را در حصر خانگی گذراند، اخیراً خواستار برگزاری همه پرسی در مورد اینکه آیا ایران باید جمهوری اسلامی بماند یا خیر، شده بود.
برخی از خودی ها پیشنهاد می کنند که حسین سلامی، فرمانده سپاه، در صورتی که روحانیون نتوانند کشور را حفظ کنند، ممکن است برای تصاحب قدرت تلاش کند. یک تحلیلگر سیاسی در تهران بر این باور است که سپاه حتی ممکن است یک "قرارداد اجتماعی جدید" ارائه دهد. سپاه در حال حاضر بر نیروهای مسلح، مجلس، سرویس‌های اطلاعاتی و شاید 40 درصد اقتصاد ایران تسلط دارد، بنابراین یک کودتا غیرقابل تصور است. یک مدرس دانشگاه می گوید: «ما در یک انیمیشن معلق بین یک دوره و دوره بعدی زندگی می کنیم. یک مشاور دولت می گوید اگر سپاه افسار را در دست بگیرد، انزواطلبی روحانیون را کنار می گذارد و به غرب می رسد. این می تواند طبقه مرفه تجاری ایران و حتی دیاسپورای پر سر و صدای آن را که مدت هاست با آیت الله ها در تضاد بودند، در خود جای دهد. سپاه حتی ممکن است حمایت ایران از متحدانش در خارج از کشور مانند سوریه، لبنان و یمن را کاهش دهد. و این می‌تواند بر تصمیم اخیر آقای خامنه ای برای برقراری مجدد روابط با سرسخت‌ترین رقیب سنی جمهوری، عربستان سعودی، بنا شود.
ریش‌های بلند، صورت های بلند
عراق با بحران جانشینی روحانیون خود مواجه است و جنبه سیاسی کمرنگ‌تری دارد، زیرا سیستم انتخاباتی عراق به همان شکلی که ایران مورد توجه تئوکرات‌ها قرار گرفته است، نیست. و روحانیون عراقی تمایل دارند از حاکمیت مستقیم خودداری کنند و ترجیح می دهند نامزدهای خود را از حاشیه سوق دهند، اگرچه برخی مانند مقتدی صدر، یک روحانی پوپولیست، از جلو رهبری کردند. با این حال، سیاستمداران عموماً از روحانیونی مانند علی سیستانی، آیت الله 92 ساله عراق، طلب کمک کردند. زمانی که جهادی‌های سنی داعش در سال 2014 تهدید به تصرف کل کشور می‌کردند، آقای سیستانی همه شیعیان را به سلاح فراخواند. اما اخیراً او از صحنه سیاسی کناره گیری کرده است و جانشین مشخصی پیدا نشده است. یک تحلیل‌گر شیعه با اشاره به مرجع تقلید شیعه می گوید: «عصر مرجعیت رو به پایان است. آقای صدر ممکن است جاه طلبی داشته باشد تا جانشین سیستانی به عنوان رهبر روحانیون عراقی شود، اما مجموعه ای از دیگر رهبران شیعه به شدت علیه او هستند.»
در هر صورت، از زمانی که آمریکا در سال 2020 سلیمانی و مهندس را ترور کرد، ایران برای جلوگیری از گسسته شدن نیروهای نیابتی‌اش تلاش کرد. یک تحلیلگر در بیروت نزدیک به رهبری حزب الله در پاسخ به این سوال که چرا حزب الله با میانجیگری آمریکا با قرارداد دریایی سال گذشته با اسرائیل موافقت کرده است، می گوید: «آنها می پرسند که چرا ما باید عامل ایران باشیم. بشار اسد رئیس جمهور سوریه نیز کار خودش را می کند. وی اخیراً در امارات متحده عربی با افتخار مورد استقبال قرار گرفته و به عمان سفر کرده و وزیر امور خارجه مصر را پذیرفته است. علیرغم وابستگی نزدیک به ایران، آخرین دولت عراق ممکن است با دوستی بیشتر با کشورهای تحت رهبری سنی در خلیج فارس، حاکمان ایران را ناامید کرده باشد. ایران و عراق هنوز یک جفت دولت قدرتمند شیعه تشکیل می دهند. اما هر دو در آشفتگی به سر می برند. آنها و متحدانشان در منطقه شروع به جلوگیری از شرط بندی خود کرده اند. در سراسر جهان سنی، عبارت قابل توجه ملک عبدالله دیگر چندان ترسناک نیست.

0
تعداد بازدید:
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1440
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی