محیط شناسی روابط فرهنگی

سازمان همکاری شانگهای و محوریت جهان چند قطبی

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۴/۲۴
نویسنده:

به گفته رئیس جمهور روسیه، سازمان همکاری شانگهای در حال تقویت نقش خود در صحنه جهانی است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که سازمان همکاری شانگهای (SCO) در حال گسترش خود است. این سازمان به زودی به یک مرکز قدرت در جهانی تبدیل می‌شود که به سمت چندقطبی شدن…

منبع:

به گفته رئیس جمهور روسیه، سازمان همکاری شانگهای در حال تقویت نقش خود در صحنه جهانی است ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت که سازمان همکاری شانگهای (SCO) در حال گسترش خود است. این سازمان به زودی به یک مرکز قدرت در جهانی تبدیل می‌شود که به سمت چندقطبی شدن پیش می‌رود.

پوتین این بیانیه را روز چهارشنبه در دیدار با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، در شهر آستانه قزاقستان بیان کرد.

اعضای سازمان همکاری شانگهای حدود ۲۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند. این گروه در سال ۲۰۰۱ توسط چین، قرقیزستان، قزاقستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد. پس از پیوستن هند و پاکستان به این سازمان در سال ۲۰۱۷، با عضویت ایران در سال گذشته، اعضای این سازمان به 9 کشور گسترش پیدا کردند.

پوتین به شی جین پینگ گفت: «مایلم یادآوری کنم که کشور‌های ما پشت ایجاد سازمان همکاری شانگ‌های بودند.»رهبر روسیه افزود که با گسترش مجموعه مشارکت‌کنندگان سازمان همکاری شانگهای، این سازمان «نقش خود را به عنوان یکی از ستون‌های کلیدی نظم جهانی چند قطبی عادلانه تقویت کرده است.»

پوتین خاطرنشان کرد که بلاروس در آستانه ورود به سازمان همکاری شانگهای است و قرار است به دهمین عضو این سازمان تبدیل شود.

ژانگ می‌نگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای، ماه گذشته گفت که با الحاق بلاروس به این گروه، تعداد کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای پیشرفت شگرفی خواهد کرد و دو رقمی می‌شود. پس از بیش از ۲۰ سال توسعه، سازمان همکاری شانگهای از یک مکانیسم منطقه‌ای به یک سازمان بین‌المللی بزرگ و جامع تبدیل شده است.

در حال حاضر، ۱۴ کشور دارای وضعیت شریک گفتگوی سازمان همکاری شانگهای هستند که به آن‌ها اجازه می‌دهد در رویداد‌های تخصصی سازمان به دعوت و صلاحدید اعضای آن شرکت کنند.

در ماه مه، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به خبرنگاران گفت که الجزایر برای عضویت در کشورهای سازمان همکاری شانگهای درخواست داده است. به گفته  این وزیر، لائوس نیز درخواستی ارائه کرده است. وی گفت که هر دو کشور پس از رسیدن به وضعیت شریک گفتگو و ناظر، واجد شرایط عضویت در سازمان همکاری شانگهای خواهند بود.

تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی