محیط شناسی روابط فرهنگی

رشد اسلام‌هراسی در هند

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۸
نویسنده:

حملات پس از انتخابات به مسلمانان در هند نشان دهنده بعد نگران‌کننده دیگری از اسلام هراسی است. پنج مرد مسلمان در حوادث مختلف در چاتیسگر، UP  و گجرات کشته شدند. در مادهیا پرادش، خانه یازده مسلمان فقیر بر اساس ادعاهای ساختگی کشتار گاو تخریب شد. حوادث متعددی با ماهیت مشابه…

منبع:

حملات پس از انتخابات به مسلمانان در هند نشان دهنده بعد نگران‌کننده دیگری از اسلام هراسی است. پنج مرد مسلمان در حوادث مختلف در چاتیسگر، UP  و گجرات کشته شدند. در مادهیا پرادش، خانه یازده مسلمان فقیر بر اساس ادعاهای ساختگی کشتار گاو تخریب شد. حوادث متعددی با ماهیت مشابه از سایر نقاط هند نیز گزارش شده است. افزایش اخیر خشونت علیه مسلمانان در هند به عنوان نتیجه ناامیدی BJP پس از انتخابات تلقی می‌شود.

این نکته نه تنها توسط جامعه مسلمان آسیب دیده مطرح شد، بلکه علناً توسط حزب کمونیست هند (CPI) نیز تأیید شد. پس از پایان جلسه کمیته مرکزی، سخنگوی CPI  گفت:« تشدید چنین حملات پس از ناکامی‌هایی که BJP متحمل شد، این واقعیت را برجسته می‌کند که نیروهای اشتراکی هندوتوا تلاش‌های خود را برای قطبی شدن با انتقام دوباره شروع کرده اند.»

مودی در حالی سومین دوره نخست وزیری خود را شروع می‌کند که نتوانسته است بیش از 400 کرسی از مجلس را به دست آورد. سکولار است. اقدامات اسلام ستیزانه علیه مسلمانان به وضوح به نهادهای دولتی هند نفوذ کرده است.

علی‌رغم حکومت بر هند برای دو دوره متوالی که بیش از ده سال طول کشید، BJP  نتوانست وضعیت سکولار این کشور را تغییر دهد، زیرا برای برای اصلاحی قانون اساسی به بیشتر از 400 کرسی نیاز داشت. قبل از انتخابات، ناریندر مودی نسبت به پیروزی بزرک خود کاملاً مطمئن بود و هرگز به این فکر نمی‌کرد که به چنین وضعی دچار شود.اتفاقی غیرمنتظره افتاد و BJP مجبور شد برای ایجاد یک دولت سخت تلاش کند و در عین حال ایده اصلاح قانون اساسی را کنار بگذارد.

ظهور مودی در سیاست ملی هند در درجه اول به خاطر سیاست‌های زهرآگین و خشنوت آمیز علیه مسلمانان نسبت داده می‌شود. شورش‌های وحشیانه گجرات در سال 2002 که تحت نظارت او بود، ننگ سیاهی برای هند و همچنین برای BJP به همراه داشت. مودی به دلیل داشتن نقشی بحث برانگیز در قتل عام مسلمانان که تنها با حمایت آشکار دستگاه‌های دولتی امکان‌پذیر بود، «قصاب گجرات» نام گرفت.

عملیات بی‌رحمانه علیه مسلمانان منجر به کشته شدن بیش از 1000 نفر شد. 223 ناپدید شدند و  2500 نفر جراحت سنگین برداشتند. جنایات فجیع علیه جامعه مسلمانان در جریان شورش‌های گجرات به عنوان سکوی پرش ناریندر مودی، وزیر امور خارجه وقت، برای رسیدن به نخست وزیری مورد استفاده قرار گرفت.

پس از آن، حزب حاکم BJP هرگز به عقب نگاه نکرد و به شتاب سریع خود در مسیر افراط گرایی ضد مسلمانان ادامه داد. به حاشیه راندن اقلیت‌های مذهبی به طور عام و مسلمانان به طور خاص به علامت تجاری سیاسی BJP تبدیل شده است. مسلمانان مجبور شده‌اند در یک حالت ترس و آزار دائمی زندگی کنند. میزان نفرت مذهبی علیه مسلمانان را می‌توان با اپیزودهای بی‌شماری از شیطان‌سازی مداوم کل جامعه به عنوان تروریست یا خائن در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی ارزیابی کرد.

یک کادر متعصب با انگیزه مذهبی RSS در حال جنگ دائمی با مسلمانان است. طی مدتی، این کادر افراطی RSS شروع به تقویت یک ذهنیت ساختگی کرده است که خود را قربانی مهاجمان و نفوذی‌های مسلمان می‌دانند. به عنوان معتقدان سرسخت برتری نژادی هندوها، کشیشان ارشد متعلق به کادر برهمن، مسلمانان را به دلیل پذیرش عمدی اسلام در قرن‌ها قبل، موجوداتی ناپاک می‌دانند. پاکسازی یا پاکیزگی مذهبی جامعه مسلمان باور اصلی  RSS است. از قضا، RSS  و شاخه سیاسی آن BJP از مدافعان سرسخت تغییر مذهب اجباری مسلمانان هستند.

تمام این اقدامات تبعیض‌آمیز علیه مسلمانان با حمایت کامل دولت‌های BJP در ایالت‌ها و مراکز مختلف سازماندهی شده بود. به حاشیه راندن مسلمانان در طول ده سال گذشته حکومت BJP به یک هنجار شنیع تبدیل شده است. اغراق نخواهد بود که مودی هند را به بزرگترین مرکز اسلام هراسی در جهان تبدیل کرده است.

سفر سیاسی نفرت  BJP، که با تخریب مسجد بابری آغاز شد، با قلع و قمع اوباش تحت حمایت دولت، ممنوعیت حجاب، تغییر مذهب اجباری، و تخریب مساجد، زیارتگاه‌ها و اموال مسلمانان به اوج خود رسیده است.

 

تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی