محیط شناسی روابط فرهنگی

رئیس جمهور ایران و بهبودی روابط با اروپا

شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۳
نویسنده:

رئیس جمهور اصلاح طلب ایران مسعود پزشکیان ادعا دارد اتحادیه اروپا از تعهدات خود در زمینه کاهش تحریم ها شانه خالی کرده است و این موضوع پس از کنار کشیدن آمریکا از توافق هسته ای رخ داد؛ با این حال پزشکیان امیدوار است فصل جدیدی را در بازگشت روابط با…

رئیس جمهور اصلاح طلب ایران مسعود پزشکیان ادعا دارد اتحادیه اروپا از تعهدات خود در زمینه کاهش تحریم ها شانه خالی کرده است و این موضوع پس از کنار کشیدن آمریکا از توافق هسته ای رخ داد؛ با این حال پزشکیان امیدوار است فصل جدیدی را در بازگشت روابط با غرب بگشاید.

رئیس جمهور منتخب ایران مسعود پزشکیان گفت امیدوار است روابط ایران با اروپا بهبود یابد، به رغم اینکه وی اروپا را متهم به کوتاه آمدن از تعهداتش در کاهش تأثیر تحریم های آمریکایی متهم می کند. مسعود پزشکیان در 6 جولای در مرحله دوم انتخابات در مقابل نامزد اصولگرای افراطی سعید جلیلی پیروز شد. سیاستمدار 69 ساله ایرانی خواهان روابطی سازنده با کشور های غربی با هدف خارج کردن ایران از انزوای خود است و احیای توافق هسته ای منعقد شده در سال 2015 میان ایران و قدرت های جهانی را ترجیح می دهد. در سال 2018 واشنگتن به صورت یک جانبه از توافق هسته ای کناره گیری کرد و تحریم ها را دوباره به ایران تحمیل کرد و ایران را وادار کرد تا تعهداتش به شرایط توافق هسته ای را به صورت تدریجی کاهش دهد. گفتنی است هدف از توافق هسته ای کاهش سطح فعالیت هسته ای ایران است که تهران می گوید با اهداف صلح آمیزی دنبال می شود.

اندکی پس از پیروزی در انتخابات پزشکیان در روزنامه تهران تایمز که به زبان انگلیسی منتشر می شود، نوشت پس از کناره گیری آمریکا از توافق سال 2015 کشورهای اروپایی باید متعهد به تلاش برای نجات این توافق و کاهش تأثیر تحریم های آمریکا می شدند. اما پزشکیان معتقد است این کشورها از تمامی تعهدات خود عقب نشینی کردند. پس از عقب نشینی آمریکا از توافق هسته ای 2015 ایران هم شروع به توقف اجرای تعهداتش کرد و میزان غنی سازی اورانیوم خود را به سطحی افزایش داد که مسئولان غربی می گویند این میزان صرفا برای اهداف غیرنظامی نمی باشد.

اما وی در یادداشت خود در این روزنامه ایرانی می گوید "به رغم این اشتباهات از سوی غربی ها من به آغاز گفتگوهای سازنده با کشورهای اروپایی برای قرار دادن روابطمان با آنان در روندی درست و بر اساس اصول احترام متقابل و برابری امیدوار هستم". پیش از این سخنگوی اتحادیه اروپا ضمن تبریک به پزشکیان بابت پیروزی وی اعلام کرده بود این نهاد متشکل از 27 کشور اروپایی "آماده تعامل با دولت جدید و متناسب با سیاست اتحادیه اروپا در چارچوب مشارکت ثمربخش است". شایان ذکر است پزشکیان جراح قلب می باشد و پیش از این تنها تجربه دولتی وی تصدی منصب وزارت در تقریبا دو دهه پیش است.

انتخابات اخیر در ایران در اثر شهادت رئیس جمهور اصولگرای سابق این کشور ابراهیم رئیسی در حادثه سرنگونی بالگرد وی برگزار شده است و قرار بود این انتخابات در سال 2025 برگزار گردد و نه در سال 2024. پزشکیان هم یک سیاستمدار اصلاح طلب محسوب می شود و تنها نامزد انتخاباتی این جبهه بود که به وی اجازه نامزدی در انتخابات داده شد و شورای نگهبان اجازه مشارکت در رقابت های انتخاباتی را به وی و دیگر نامزدها داد. گفتنی است رهبری ایران آیت الله العظمی خامنه ای نظر آخر را در تمامی مسائل اصلی در کشور در اختیار دارد.

بر اساس توافق هسته ای در سال 2015 ایران با تعلیق برنامه هسته ای خود به صورت موقت در مقابل برداشتن تحریم های سخت از آن موافقت کرد. برخی از طرف ها در آن سال معتقد بودند توافق هسته ای بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی به بمب اتم توسط جمهوری اسلامی است؛ هرچند تهران چنین هدفی را تکذیب می کند. در آن توافق فرانسه و آلمان به عنوان دو عضو اتحادیه اروپا از طرف های این توافق در کنار بریتانیا، چین و روسیه بودند و کشورهای اروپایی برای نجات توافقنامه تلاش کردند اما ایران این کشورها را به کم کاری در این باره متهم می کرد.

0
تعداد بازدید:
برچسب ها:
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی