محیط شناسی روابط فرهنگی

حضور فعال یهودیان ایرانی در انتخابات ریاست جمهوری

سه شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
نویسنده:

  جامعه کوچک‌یهودی ایران در تهران، حمایت خود را از رئیس فعلی مجلس و نامزد ریاست جمهوری، محمد باقر قالیباف صادر کرد. رویا حکاکیان نویسنده مطرح ایرانی-آمریکایی روز دوشنبه با انتشار عکسی و پیامی در شبکه ایکس اظهار داشت: «محفل انتخابات در تهران به این شکل است. اعضای جامعه‌یهودی باید…

 

جامعه کوچک‌یهودی ایران در تهران، حمایت خود را از رئیس فعلی مجلس و نامزد ریاست جمهوری، محمد باقر قالیباف صادر کرد. رویا حکاکیان نویسنده مطرح ایرانی-آمریکایی روز دوشنبه با انتشار عکسی و پیامی در شبکه ایکس اظهار داشت: «محفل انتخابات در تهران به این شکل است. اعضای جامعه‌یهودی باید نقش خود را بازی کنند تا بتوانند به عنوان شهروندان سرمایه‌گذاری شده ظاهر شوند.جامعه‌یهودی ایران از قالیباف حمایت می‌کند.»

بنی سبتی که در تهران متولد شده و متخصص ایران در مؤسسه مطالعات امنیت ملی در اسرائیل است، به روزنامه‌ی اورشلیم پست گفت که «جامعه‌ی‌یهودی هرگز از یک نامزد حمایت نکرده بود. این اولین باری بود که‌ چیزی مثل این رو دیدم.»

او گفت تصویری که حکاکیان در ایکس منتشر کرده است، نشان می‌دهد که « یهودیان در مکان گردهمایی برای حمایت از قالیباف حضور دارند.» او اشاره کرد که‌یهودیان در حمایت از قالیباف، یکی از کاندیدا‌های محافظه کار که وفاداری خود را به سیاست‌های ضد آمریکایی و ضد‌ اسرائیلی رهبر جمهوری اسلامی متعهد کرده‌ است، فعال هستند.

او ادامه داد که جامعه کوچک‌یهودی به دنبال نشان دادن این است که «آن‌ها ایرانی‌تر از ایرانی‌ها هستند. آن‌ها باید وفاداری خود را به نظام ثابت کنند.» او اضافه کرد که «جامعه‌یهودی در ایران برای اولین بار پنج محل رای‌گیری را برای انتخابات در پنج کنیسه قرار می‌دهد و از جامعه‌یهودی می‌خواهد که بیاید و برای انتخاب رئیس جمهور جدید رای دهند.»

انتخابات ریاست جمهوری برای روز هشتم تیر برنامه‌ریزی شده است و اکثر کارشناسان ایرانی آن را به عنوان یک رقابت محدود به نامزد‌های مورد اطمینان نظام جمهوری اسلامی می‌بینند. این روزنامه معتقد است که زنان ایرانی نمی‌توانند نامزد ریاست جمهوری شوند.

شبکه ماهواره‌ای و ضد حکومتی اینترنشنال که در لندن مستقر است، گزارش داد که قالیباف اخیراً به نقش خود در برنامه موشکی ایران افتخار کرده و اعلام کرده است که «شهر‌های موشکی زیرزمینی اخیراً در حمله ایران به اسرائیل مورد استفاده قرار گرفته‌اند»، یکی از دستاورد‌های زمانی است که او به عنوان فرمانده نیروی هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خدمت کرده است.

به گفته سبتی، تصمیم جامعه‌یهودی برای حضور فعال در انتخابات نشانه دیگری است که‌ یهودیان احساس می‌کنند باید از حکومت جمهوری اسلامی« اطاعت» کنند و«وفاداری» خود را نشان دهند.

بر اساس وب سایت کتابخانه مجازی ‌یهودیان، یهودیان تحت وضعیت دیمی، با محدودیت‌های اعمال شده بر اقلیت‌های مذهبی، زندگی می‌کنند. رهبران‌یهودی از انتقام دولت می‌ترسند. رسانه‌های رسمی تحت کنترل دولت ایران اغلب تبلیغات ضد‌یهودی را منتشر می‌کنند.»

قبل از وقوع انقلاب اسلامی در ایران، صد هزار ‌یهودی در ایران زندگی می‌کردند. ایران اینترنشنال در ماه اکتبر گزارش داد که فشار بر جامعه‌یهودی تهران افزایش یافته است تا اسرائیل را به خاطر جنگ علیه حماس مورد انتقاد قرار دهد.

 

تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی