محیط شناسی روابط فرهنگی

حضور روسیه و ایران در آمریکای لاتین

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۸

در ژانویه 2023، مقامات ونزوئلا در کاراکاس از نقاشی دیواری که به افتخار ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کشیده شده بود، افتتاح کردند. در این دیوارنگاره، سلیمانی در کنار هوگو چاوز، رئیس‌جمهور سابق ونزوئلا ورهبر انقلاب بولیواری این کشور ایستاده است. استحکام رابطه بین ونزوئلا…

منبع:

در ژانویه 2023، مقامات ونزوئلا در کاراکاس از نقاشی دیواری که به افتخار ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، کشیده شده بود، افتتاح کردند. در این دیوارنگاره، سلیمانی در کنار هوگو چاوز، رئیس‌جمهور سابق ونزوئلا ورهبر انقلاب بولیواری این کشور ایستاده است.

استحکام رابطه بین ونزوئلا و ایران را شاید بتوان به بهترین نحو با ضرب المثل «دشمن دشمن من دوست من است» توصیف کرد. اولویت مشترک آنها تضمین بقای رژیم‌های مربوطه خود در مواجهه با تهدیدات محسوس است که ایالات متحده دشمن اصلی آن است.

ایران و روسیه، آمریکای لاتین و دریای کارائیب (LAC) را به‌عنوان زمینه‌ای مساعد برای بهره‌برداری از نارضایتی‌های مردمی در برابر ایالات متحده و «غرب جمعی» می‌دانند. شرکای LAC می‌توانند در خنثی کردن تأثیرات تحریم‌های غرب علیه مسکو و تهران با کاهش انزوای دیپلماتیک و اقتصادی آن‌ها مؤثر باشند.

احساسات ضد غربی به عنوان نقاط ورود تاریخی برای روسیه و ایران در LAC

روسیه سابقه طولانی در تعامل با کشورهای LAC دارد که به قرن نوزدهم باز می‌گردد، زمانی که امپراتوری روسیه به ترتیب در سال‌های 1828 و 1890 سفارتخانه‌هایی را در برزیل و مکزیک افتتاح کرد. حضور مسکو در این قاره تنها در دوران اتحاد جماهیر شوروی و به ویژه در دوران جنگ سرد افزایش یافت. رهبری اتحاد جماهیر شوروی با گسترش حضور خود در این منطقه قصد داشت جایگاه ایالات متحده را تضعیف کند. با این حال، پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، فدراسیون تازه تاسیس روسیه قادر به ارائه کمک‌های مالی یا امنیتی به کشورهای LAC نبود و روابط کمرنگ شد. علاوه بر این، در دهه 1990، زمانی که روسیه در دوران ریاست جمهوری بوریس یلتسین به دنبال نزدیکی با ایالات متحده بود، اهمیت استراتژیک LAC از نظر مسکو کاهش یافت.

با این وجود، تلاش برای ایجاد و حفظ روابط دوستانه با ایالات متحده به این معنا نیست که نخبگان سیاسی روسیه به طور کامل اهمیت ژئوپلیتیکی کشورهای LAC را نادیده گرفته‌اند. دکترین پریماکوف، که به نام یوگنی پریماکوف، وزیر امور خارجه و نخست وزیر یلتسین نامگذاری شده است، بیان می‌کند که از آنجایی که غرب از طریق گسترش ناتو و تحمیل نظم جهانی تحت سلطه ایالات متحده در «حیاط خلوت» روسیه مداخله و اعمال نفوذ می‌کند، روسیه در حال دخالت و اعمال نفوذ در «حیاط خلوت» آمریکاست. از اواسط دهه 2000، مسکو شروع به احیای روابط دیپلماتیک، اقتصادی و امنیتی با متحدان سابق خود در کوبا و نیکاراگوئه کرد و روابط جدیدی با دیگر قدرت‌های منطقه‌ای ایجاد کرد که در تضاد با ایالات متحده بودند، مانند ونزوئلا، ایجاد کرد.

از اواسط دهه 2000، تعامل ایران با نیمکره ماهیتی قوی‌تر و نهادینه‌تر به خود گرفت. دولت چاوز در ونزوئلا در باز کردن درها به روی ایران اهمیت داشت. بین سال‌های 2005 تا 2009، ایران سفارت‌هایی را در شش کشور بولیوی، شیلی، کلمبیا، اکوادور، نیکاراگوئه و اروگوئه افتتاح کرد.

امروز، در حالی که روسیه و ایران همچنان با فشارهای سیاسی و اقتصادی فزاینده‌ای از سوی ایالات متحده و متحدان غربی آن مواجه هستند، روابط گسترش یافته با کشورهای LAC، می‌تواند به عنوان یک دریچه آزادسازی مهم برای مسکو و تهران باشد. تقویت روابط، نه تنها با دولت‌هایی مانند دولت‌های کوبا و ونزوئلا بلکه با دولت‌هایی با قدرت‌های منطقه‌ای مانند آرژانتین، برزیل و مکزیک می‌تواند به روسیه و ایران کمک کند تا تأثیر تحریم‌ها را کاهش دهند.

الگوهای همگرای تعامل روسیه و ایران در LAC

رویکرد دیپلماتیک روسیه پس از تهاجم به آمریکای لاتین بر اساس مفهوم سیاست خارجی به روز شده آن هدایت شده است که کاهش قریب الوقوع هژمونی غرب و ظهور نظم جهانی چند قطبی را نشان می‌دهد. به عنوان مثال، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در سفر خود به منطقه در آوریل 2023 بر احترام روسیه به حاکمیت کشورهای آمریکای لاتین تاکید کرد و از این منطقه به عنوان یکی از مراکز نوظهور جهان چندقطبی یاد کرد.

در حالی که اکثریت کشورهای منطقه به قطعنامه‌های سازمان ملل در محکومیت جنگ روسیه علیه اوکراین رای مثبت داده‌اند، مسکو موفق شده است همدردی و حمایت ضمنی قدرت‌های منطقه را به دست آورد.

به طور مشابه، رویکرد دیپلماتیک ایران در قبال آمریکای لاتین بر اساس ادعای این کشور مبنی بر اینکه «ملتی است که به ناحق توسط غرب مورد آزار و اذیت قرار گرفته است» استوار است. این ادعا به ایران کمک می‌کند همدردی و حمایت سیاسی و اقتصادی را از سوی کشورهایی که در بهترین حالت نسبت به ایالات متحده متخاصم یا دوسوگرا هستند به دست آورد.  ایران علاوه بر کوبا، نیکاراگوئه و ونزوئلا، روابط دیپلماتیک نزدیکی با بولیوی دارد.

جنگ مداوم اسرائیل در غزه نیز به شدت به روابط این رژیم با LAC آسیب رسانده است و فرصت دیگری را برای ایران فراهم می‌کند تا در منطقه نفوذ کند. کشورهای کلیدی از جمله برزیل، شیلی، کلمبیا و مکزیک اقدامات دولت اسرائیل را محکوم کرده‌اند. حمایت گسترده در میان دولت‌های LAC از آرمان فلسطین عمدتاً ناشی از پویایی سیاسی داخلی است، نه نفوذ خارجی. با این حال، با افزایش شکاف بین اسرائیل و منطقه، تهران می‌تواند از این گشایش‌های جدید برای پیشبرد لفاظی دیپلماتیک خود به عنوان رهبر خودخوانده «محور مقاومت» استفاده کند. بعید به نظر می‌رسد که انتخاب مسعود پزشکیان، به عنوان رئیس جمهور جدید کشور نیز تعامل تهران با LAC را به طور قابل توجهی تغییر دهد، زیرا به گفته خودش، «پتانسیل بسیار بیشتری برای همکاری بین ایران و این منطقه وجود دارد.»

با این وجود، آرژانتین به رهبری خاویر میلی یکی از برجسته‌ترین حامیان اسرائیل و به ویژه بنیامین نتانیاهو است. پاتریشیا بولریچ، وزیر امنیت آرژانتین، بولیوی و شیلی را متهم کرد که جولانگاه گروه‌های اسلام‌گرا هستند و آنها را وادار کرد تا سفرای خود را از بوئنوس خارج کنند. پس از اعلام بوئنوس آیرس از حماس به عنوان یک گروه تروریستی، تهران هشدار جدی داد که «آرژانتین را از دشمنی خود پشیمان خواهد کرد.»

در مجموع، تعامل دیپلماتیک روسیه و ایران با LAC، به ویژه پس از تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین، تا حد زیادی مبتنی بر معرفی غرب به عنوان ظالم بوده است.

عملیات نفوذ

کرملین بیش از یک دهه است که برای انتشار تبلیغات و اطلاعات نادرست روسی در این قاره به وابستگان اسپانیایی زبان رسانه‌های دولتی، مانند RT اسپانیا (تلویزیون و آنلاین) و اسپوتنیک موندو (رادیو و آنلاین) متکی است. بر اساس گزارش‌های اطلاعاتی ایالات متحده، پس از تهاجم گسترده روسیه به اوکراین، مسکو از تماس‌های رسانه‌ای در 13 کشور در سراسر این قاره از جمله آرژانتین، برزیل، کوبا، مکزیک و ونزوئلا برای تضعیف حمایت بین‌المللی از اوکراین استفاده کرده است.

عملیات نفوذ روسیه تنها به شکل دادن به نگرش نسبت به سیاست خارجی مربوط نمی‌شود. در کلمبیا و مکزیک، روسیه از طریق شبکه‌های ترول‌ها، ربات‌ها و وابستگان منطقه‌ای طرفدار کرملین، به دنبال تغییر نتایج انتخابات کلیدی به نفع نامزدهای مورد نظر مسکو بوده است.

آژانس رسانه‌ای اسپانیایی زبان ایران هیسپان تی وی گام‌های مشابهی در منطقه برداشته است. در انجام این کار، این شبکه از مشارکت با رسانه‌های دیگر با گرایش اقتدارگرا سود برده است. این به‌اصطلاح «ابر گسترش‌دهنده‌ها» پیام‌های مشترکی را ارائه می‌کنند که سیاست ایالات متحده در قبال منطقه را به عنوان امپریالیستی نقد می‌کنند و رویکردهای ایران، روسیه و چین را ارتقا می‌دهند.

همگرایی بین عملیات نفوذ روسیه و ایران را می‌توان کمتر از یک ماه قبل از شروع حمله روسیه به اوکراین مشاهده کرد. در 28 ژانویه 2022، مقاله‌ای از پابلو جوفره لیال در HispanTV منتشر شد که در آن خواستار «ائتلافی علیه هژمونی [ایالات متحده]» به رهبری روسیه، چین و ایران شد.

انرژی و اقتصاد

نفوذ اقتصادی روسیه در LAC حاشیه‌ای است، به‌ویژه هنگامی که با ایالات متحده و اتحادیه اروپا مقایسه می‌شود. دریافت‌کنندگان اصلی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی روسیه در منطقه شامل برزیل، کلمبیا، اکوادور و پرو هستند و این سرمایه‌گذاری‌ها بر بخش‌های استخراجی از جمله مواد معدنی، نفت و گاز متمرکز هستند. تجارت دوجانبه بین روسیه و کشورهای LAC حدود 12 میلیارد دلار است و روسیه عمدتاً کود، سوخت معدنی، آهن و فولاد را به منطقه (عمدتاً به آرژانتین، برزیل و مکزیک) صادر می‌کند.

علی‌رغم ردپای کوچک اقتصادی روسیه در LAC، کرملین در سال‌های اخیر علاقه شدیدی به بخش انرژی منطقه ابراز کرده است و در موارد خاص، حتی موفق شده است شرکت‌های غربی را که در میدان فعالیت می‌کنند به چالش بکشد. برزیل نمونه قابل توجهی را در این زمینه ارائه می‌دهد.

مانند روسیه، نفوذ اقتصادی ایران در نیمکره محدود بوده و عمدتاً بر همکاری انرژی متمرکز بوده است. حضور ایران در ونزوئلا تأثیر زیادی بر توانایی دولت جانشین چاوز، نیکلاس مادورو، برای باقی ماندن در قدرت داشته است. تخصص ایران در هدایت فشار بین‌المللی گسترده برای دولت مادورو برای حفظ درآمدهای نفتی در مواجهه با تحریم‌های بخشی ایالات متحده بر بخش انرژی پس از بحران ریاست جمهوری ونزوئلا در سال 2019 بسیار ارزشمند بود. ونزوئلا نفت خام را به ایران، روسیه و چین در ازای کمک‌های مالی و بنزین ارزان برای حفظ یارانه سوخت در زمان آشفتگی اقتصادی ارسال کرد. ونزوئلا همچنین به کمک‌های فنی ایران متکی بوده و در سال 2022 با تهران قراردادی برای کمک به تعمیر پالایشگاه ال پالیتو ونزوئلا به مبلغ 110 میلیون یورو (تا 120 میلیون دلار) امضا کرده است. تهران به طور قابل توجهی از این ترتیب سود می‌برد، زیرا از شراکت خود با رژیم مادورو برای ساخت و فروش خودروهای ایرانی استفاده کرده و بنا به گزارش‌ها، بیش از یک میلیون هکتار زمین کشاورزی در ونزوئلا را برای حمایت از بخش کشاورزی ایران به دست آورده است.

مواردی که در بالا مورد بحث قرار گرفت نشان می‌دهد که بخش انرژی می‌تواند زمینه دیگری برای همکاری بین ایران، روسیه و متحدان آن‌ها در نیمکره غربی، به ویژه ونزوئلا باشد. در حالی که هر سه کشور ظاهراً در بازار جهانی نفت رقیب هستند، لایه‌های تحریمی که آن‌ها با آن روبرو هستند شکل عجیبی از رفاقت پنهان را ایجاد کرده است.

همکاری نظامی-امنیتی

تعامل روسیه با کشورهای LAC توسط دکترین پریماکوف هدایت شده است. این به ویژه در پس زمینه جنگ در اوکراین صادق است. به عنوان مثال، در ژوئن 2022، رئیس جمهور نیکاراگوئه، اورتگا، مجوز ورود سربازان، کشتی‌های نظامی و هواپیماهای روسی به نیکاراگوئه را برای کمک به آموزش نظامی، اجرای قانون و کمک‌های بشردوستانه صادر کرد. روسیه همچنین از سال 2017 یک ایستگاه زمینی ماهواره‌ای ناوبری جهانی (GLONASS) را در نیکاراگوئه راه‌اندازی کرده است. این مرکز که درست خارج از پایتخت، ماناگوا واقع شده است، نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که می‌تواند برای رهگیری ارتباطات ماهواره‌ای نزدیک به خط استوا، جایی که بسیاری از دارایی‌های حیاتی ایالات متحده در مدارهای زمین ایستا قرار دارند، استفاده شود.

در یک نمایش نمادین دیگر، گروهی از سربازان روسی در رژه روز استقلال مکزیک در سال 2023 شرکت کردند. در همین حال، تمرین‌های نظامی روسیه در دریای کارائیب، که شامل تماس‌های بندری در کوبا و ونزوئلا بود، توسط برخی از تحلیلگران به عنوان پاسخی مستقیم به تصمیم دولت بایدن به اوکراین برای حمله به اهدافی در داخل روسیه با سیستم‌های تسلیحاتی ایالات متحده تلقی شده است.

روسیه علاوه بر استقرار نظامی و تمرینات آموزشی مشترک با کشورهای شریک خود، به آمریکای لاتین تسلیحات می‌رساند. بر اساس داده‌های موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (SIPRI) از سال 2000 تا 2023، روسیه سومین تامین‌کننده تسلیحات در نیمکره کره زمین بود. با این حال، از سال 2019، طبق داده‌های SIPRI، روسیه هیچ فروش عمده‌ای در منطقه انجام نداده است و با توجه به اینکه پایگاه صنعتی دفاعی روسیه در درجه اول برای تلاش‌های جنگی خود طراحی شده است، بعید به نظر می‌رسد که مسکو بتواند دوباره وارد بازار شود. کشورهایی مانند برزیل، اکوادور و پرو که دارای تسلیحات روسیه هستند، هنوز برای نگهداری و نگهداری به مسکو متکی هستند

کاهش فروش تسلیحات روسیه با افزایش تسلیحات ایران به نیمکره همراه بوده است. این امر توسط یک کشور به نام ونزوئلا هدایت شده است که در سال 2023 حداقل شش قایق حمله سریع پیکاپ-III را به همراه حدود 25 موشک ضد کشتی به دست آورد. در آوریل 2024، گزارش‌هایی نیز منتشر شد مبنی بر اینکه نیروهای مسلح ملی بولیواری ونزوئلا در حال توسعه مهمات سرگردانی به نام "زامورا V-1" بر اساس پهپادهای شاهد 131/136 ایران هستند. مشارکت رو به رشد رژیم مادورو با تهران در فضای دفاعی به ویژه با توجه به لفاظی‌های فزاینده ونزوئلا در قبال همسایه خود گویان بر سر قلمرو مورد مناقشه اسکیبو، نگران‌کننده است. فراتر از فروش تسلیحات، همکاری امنیتی ایران با نیمکره کره زمین بسیار کم‌تر بوده است و اغلب به نمایندگان غیردولتی متکی است.

پروکسی‌ها و شرکا

مسکو و تهران هر دو در استفاده از گروه‌های نیابتی و غیر دولتی برای پیشبرد منافع خود مهارت دارند و نیمکره غربی نیز از این امر مستثنی نیست. گروه مقاومت مورد حمایت ایران، حزب الله، مظهر این پویایی است. حزب الله با حضور چندین دهه در منطقه، به فعالیت خود در منطقه موسوم به مرز سه گانه بین آرژانتین، برزیل و پاراگوئه ادامه می‌دهد.

امروز، حزب‌الله برای تسهیل پولشویی و فعالیت‌های مالی غیرقانونی خود به سمت شمال ونزوئلا نقل مکان کرده است. مجموعه‌ای از پرونده‌های پرمخاطب دیگر پولشویی در 20 سال گذشته، از پاراگوئه تا کلمبیا، یک تحلیلگر را بر آن داشته است که بگوید حزب الله « خود را در شبکه پیچیده TCO‌ها [فراملی] تثبیت کرده است.»

واکنش‌های متنوع LAC به جنگ غزه احتمالاً این پویایی‌ها را به روش‌های غیرقابل پیش‌بینی تغییر خواهد داد. برزیل و کلمبیا هر دو اقداماتی را برای کاهش روابط خود با اسرائیل به دلیل اجرای جنگ انجام داده‌اند. تیرگی روابط با اسرائیل ممکن است همکاری و اشتراک اطلاعاتی آینده در مورد فعالیت‌های حزب الله در نیمکره غربی را پیچیده کند.

شاید قابل توجه‌ترین اپیزود در سال 2019 رخ داد که در میان ناآرامی‌های گسترده و ترس از کودتای احتمالی علیه مادورو، حدود 400 مزدور روسی که ظاهراً از گروه واگنر بودند، برای تأمین امنیت رئیس جمهور درگیر وارد کاراکاس شدند. مشابه فعالیت‌های واگنر در قاره آفریقا، طبق گزارش‌ها، پیمانکاران نظامی خصوصی همچنان فعال هستند و نیروهای مسلح ونزوئلا را آموزش می‌دهند و از عملیات معدنکاری در منطقه اورینوکو این کشور محافظت می‌کنند.

نتیجه گیری

ایالات متحده باید در واکنش خود با شراکت با متحدان همفکر خود در داخل LAC و آن سوی اقیانوس اطلس تلاش کند. با انجام این کار، واشنگتن باید به دنبال تقویت روابط خود با کشورهای دوست، ایجاد اختلال در توانایی دشمنان خود برای هماهنگی و طرح پیشنهاد متقابل مبتنی بر منابع برای کشورهایی در LAC باشد که در حال حاضر ترجیح می‌دهند روی حصار بین ایالات متحده و ایران و روسیه بنشینند..

دفاع سایبری LAC در سراسر جهان با کمبود منابع و استراتژی مواجه است. با این حال، نشانه‌های امیدوارکننده‌ای وجود دارد که کشورهای همفکر شروع به برداشتن گام‌های ملموس برای تقویت این آسیب‌پذیری‌ها کرده‌اند. کاستاریکا ممکن است متحد کلیدی باشد. این کشور تنها کشور LAC بود که در سال 2022 تحریم‌های ایالات متحده علیه روسیه را امضا کرد. فرماندهی جنوبی ایالات متحده قبلاً نزدیک به 10 میلیون دلار برای کمک به کاستاریکا در تقویت قابلیت‌های امنیت سایبری خود اختصاص داده است.

مهار جریان‌های مالی غیرقانونی یکی از تلاش‌های مهم در نیمکره غربی است. از طرفی، ایالات متحده، با مشارکت اتحادیه اروپا، باید به دنبال ترسیم بردارهای بالقوه فشار اقتصادی روسیه و ایران باشد و به دنبال تقویت همکاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا برای به حداقل رساندن این فشارها باشد .ایالات متحده همچنین باید به دنبال رقابت موثرتر در بخش انرژی و مواد معدنی باشد.

 

تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی