محیط شناسی روابط فرهنگی

جلسه توجیهی جامعه صربستان: نادیده گرفتن جامعه صربستان در سال 2023

چهارشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۱۸

جلسه توجیهی جامعه صربستان: نادیده‌انگاری جامعه صربستان در سال 2023 چکیده صربستان سال گذشته میلادی را با مشکلات اساسی و حل نشده پشت سر گذاشته است. اعتراضات توده‌ای با انگیزه مخالفت با تورم، نتایج سرشماری نشانگر روند کاهش جمعیت،  جرایم سنگین اقتصادی، تغییرات ضروری در نظام قانونی در حوزه‌هایرسانه، ترافیک…

جلسه توجیهی جامعه صربستان: نادیده‌انگاری جامعه صربستان در سال 2023

چکیده

صربستان سال گذشته میلادی را با مشکلات اساسی و حل نشده پشت سر گذاشته است. اعتراضات توده‌ای با انگیزه مخالفت با تورم، نتایج سرشماری نشانگر روند کاهش جمعیت،  جرایم سنگین اقتصادی، تغییرات ضروری در نظام قانونی در حوزه‌هایرسانه، ترافیک و موارد دیگر، بخشی از این مشکلات بودند. از این میان، مردم صربستان بیشتر نگران روندهای منفی جمعیتی، افزایش خشونت در مدارس و آزادی رسانه هستند. ارتباط آنها آشکار است; یکی ریشه دیگری است.

مقدمه

پس از سال‌ها مبارزه با همه‌گیری کووید-19، از نظر جامعه، مسائل دیگری باید در سال 2023 مورد توجه قرار گیرد. مسائل داغ در جامعه صربستان در سال 2023، سیاست جمعیت، مبارزه با خشونت در مدارس و آزادی رسانه ها خواهد بود.

سیاست جمعیتی

در صربستان، مشکلات جمعیتی برای چندین دهه وجود داشته است. آنها نتیجه مشکلات اقتصادی، سیاسی، حقوقی هستند. بزرگترین مشکلات جمعیتی عبارتند از: مهاجرت، کاهش باروری، افزایش میانگین سن ازدواج و افزایش میانگین سن تولد اولین فرزند و افزایش سقط جنین.

عوامل فوق بر کاهش نرخ زاد و ولد تأثیر دارند. علاوه بر کاهش نرخ تولد، مرگ و میر نیز در حال افزایش است. سپس تعداد زیادی از جمعیت در سن کار کشور را ترک می‌کنند. در نتیجه مشکلات ذکر شده، صربستان در ده سال گذشته بیش از 30000 نفر را از دست داده است و سال‌های (2005، 2007 و 2010) تا 35000 نفر را از دست داده است. نتایج سرشماری 2022 این روند را تأیید کرد، در یازده سال صربستان بیش از 500000 شهروند را از دست داد،

با توجه به نتایج سرشماری  سال 2022 برگزار شد، یکی از محورهای اصلی دولت صربستان در سال 2023 باید سیاست جمعیت باشد. از نظر تعریف عمومی پذیرفته شده از سیاست جمعیتی به عنوان مجموعه اقداماتی که توسط یک دولت برای اصلاح شیوه تغییر جمعیت خود انجام می شود، دولت صربستان چاره ای جز ترویج خانواده های پرجمعیت و جلوگیری از مهاجرت ندارد.

برای دستیابی به سطح رضایت بخشی از بازتولید جمعیت، باید یک سیاست جمعیتی گسترده اجرا شود، سیاستی که متضمن معرفی اقداماتی برای تحریک رشد سریعتر جمعیت است. برای دستیابی به این هدف، دستیابی به چند هدف ویژه ضروری است: کاهش هزینه های اقتصادی والدین، هماهنگی کار و فرزندپروری، ارتقای سلامت باروری نوجوانان، مبارزه با ناباروری، ارائه اقداماتی که منجر به آموزش جمعیت شود.

امروزه در صربستان دو معیار اقتصادی برای سیاست جمعیت وجود دارد: کمک هزینه والدین و پرداخت حقوق به مادران شاغل در طول مرخصی زایمان به مدت یک سال. کمک هزینه والدین برای فرزند اول، دوم، سوم و چهارم خانواده پرداخت می شود. کاهش هزینه‌های اقتصادی تربیت فرزند با اقداماتی حاصل می‌شود که عبارتند از: افزایش مبلغ کمک هزینه والدین، پرداخت یکباره کمک هزینه والدین در بدو تولد فرزند دوم، سوم و چهارم با پرداخت کمک هزینه والدین برای فرزند سوم و چهارم به مبلغ دو برابر مبلغ در نظر گرفته شده برای فرزند دوم. سپس جبران حقوق تا مبلغ کامل از محل اعتبارات بودجه در صورت ناتوانی موقت از کار به دلیل بیماری یا عوارض مربوط به نگهداری بارداری. سپس کتابهای درسی رایگان دوره پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه برای هر فرزند سوم و چهارم و اقدامی مربوط به اعطای وام مساعد مسکن برای زوجین تا 35 سال با کاهش میزان بدهی وام به تعداد فرزندان. در خانواده افزایش می‌یابد.

اقدام دولت برای اینکه حداقل اندکی از تاثیر مهاجرت بکاهد ضروری است. دستیابی به این هدف نشان دهنده افزایش تلاش ها برای کاهش ناامنی اقتصادی و روانی و بر این اساس، تسریع توسعه اقتصادی و اجتماعی، ایجاد فضای رفاه و حمایت از برنامه های بهداشتی و آموزشی است. اشاره به نظام ناملموس ارزشی و اهمیت هویت ملی و فرهنگی حائز اهمیت است. سپس باید با انجمن ها یا افراد خارج از کشور خواست تا ضرورت بازگشت به کشور را ترویج کند. اما کاهش مهاجرت از کشور و تسهیل بازگشت به کشور کافی نیست، جذب مهاجر نیز ضروری است.

خشونت در مدارس

مردم صربستان قطعا سال 2022 را به عنوان سال خشونت شدید در مدارس و نه تنها پس از خشونت همسالان، بلکه به عنوان خشونت دانش آموزان علیه معلمان به یاد خواهند آورد! اصلاح موادی از قانون مبانی نظام تعلیم و تربیت، قانون آموزش و پرورش ابتدایی، قانون آموزش و پرورش متوسطه و همچنین آیین نامه سنجش دانش آموزان در دوره ابتدایی و متوسطه ضروری است. مدارس همچنین لازم است آیین نامه پروتکل اقدامات مقابله با خشونت، سوء استفاده و غفلت و همچنین آیین نامه انجام کارهای مفید اجتماعی یعنی انسان دوستانه را اصلاح کنند.

به مدارس توصیه می‌شود در قانون عمومی مدارس تدابیری را برای استفاده از تلفن همراه در کلاس‌ها پیش بینی کنند و از جمله اقدامات افزایش تعداد مشاوران و روانشناسان در مدارس ابتدایی، افزایش میزان ساعات کار روسای ادارات و همچنین تصویب آیین نامه کار روسای ادارات. ارزیابی عددی عملکرد پایه پنجم تا هشتم ابتدایی و همچنین به تعویق افتادن انصراف دانش آموز از دبیرستان در صورت شروع تعقیب آموزشی و انضباطی علیه وی تا اتمام آن موثر خواهد بود.

آزادی رسانه ها

در آغاز سال 2020، دولت صربستان استراتژی توسعه سیستم اطلاعات عمومی در جمهوری صربستان برای دوره 2020-2025  و در پایان همان سال برنامه اقدام برای اجرای استراتژی را تصویب کرد. که در سال 2022 منقضی شد. برنامه اقدام اصلاح 13 قانون را در نظر گرفته است. قانون اطلاعات عمومی و رسانه ها نسبت به سایرین باید تغییرات بیشتری داشته باشد و پس از آن قانون رسانه های الکترونیکی است. در حالی که قانون خدمات عمومی در انتظار ده تغییر است. قانون رسانه های الکترونیکی و اصلاحیه های قانون اطلاعات عمومی و رسانه ها در نوامبر 2022 توسط وزیر اطلاعات و مخابرات صربستان، آقای میهایلو جووانوویچ اعلام شد. وزیر در دیدار با 9 تن از سران انجمن روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها تاکید کرد که این کارگروه متشکل از سازمان‌هایی خواهد بود که در تدوین راهبرد رسانه‌ای و برنامه اقدام برای اجرای آن مشارکت داشته‌اند. وزیر اولویت های وزارت مربوطه را آزادی رسانه ها، استقلال، امنیت و ارتقای جایگاه خبرنگاران و انجمن های خبرنگاران عنوان کرد.

قانون موجود در چند ماده مورد مناقشه است، اما  به طور کامل اجرا نشد، زیرا اراده سیاسی وجود نداشت. بنابراین، اگرچه اصلاح مفاد قانون فعلی در زمینه تامین مالی مشترک پروژه ها، تقویت نقش شورای مطبوعات، شفافیت و ضوابط توزیع و کنترل هزینه های کمک های دولتی، کثرت گرایی رسانه ای و در سایر زمینه ها درست است. در جایی که بزرگترین مشکلات قابل توجه است، اراده سیاسی برای اجرای آن بیشتر مورد نیاز است. در صورتی که مقامات و وزارتخانه های ذیربط به روندی ادامه دهند که در آن تدوین و تصویب قوانین حقوقی به فعالیت خود پایان می دهد، تغییر و الحاق به مواد قانونی هیچ تضمینی برای بهبود وضعیت موجود نخواهد بود.

نتیجه

با توجه به وضعیت کلی جامعه صربستان در چند دهه اخیر، مشکلات کاهش جمعیت، خشونت در مدارس و آزادی رسانه ها نباید کسی را شگفت زده کند. آنها در سال هایی به دنیا آمدند که در طی آن صربستان تحت تأثیر برخی عوامل خارجی و متأسفانه داخلی ویرانگر بود. اما چون گریه بر شیر ریخته شده فایده ای ندارد، بر ما مردم صربستان واجب است که بر تغییر قوانین موجود و اتخاذ تدابیر مؤثری که تغییرات لازم و مطلوب را به همراه خواهد داشت، پافشاری کنیم.

0
تعداد بازدید:
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی