محیط شناسی روابط فرهنگی

بعد از طوفان الاقصی، دیدگاه مردم عرب به آمریکا و اسرائیل چه تغییری کرده است؟

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۷/۰۸

  7 اکتبر 2023، نه تنها برای اسرائیل، بلکه برای جهان عرب، نقطه عطفی بود. حمله حماس درست زمانی رخ داد که به نظر می‌رسید نظم جدیدی در منطقه در حال ظهور است. سه سال قبل از این حمله، چهار عضو اتحادیه عرب، بحرین، مراکش، سودان و امارات متحده عربی…

منبع:

 

7 اکتبر 2023، نه تنها برای اسرائیل، بلکه برای جهان عرب، نقطه عطفی بود. حمله حماس درست زمانی رخ داد که به نظر می‌رسید نظم جدیدی در منطقه در حال ظهور است. سه سال قبل از این حمله، چهار عضو اتحادیه عرب، بحرین، مراکش، سودان و امارات متحده عربی فرآیندهایی را برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل آغاز کرده بودند. با نزدیک شدن به پایان تابستان 2023، به نظر می‌رسید عربستان سعودی، مهم‌ترین کشور عربی که هنوز اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناخت، نیز آماده این کار است.

حمله حماس و متعاقب آن عملیات ویرانگر نظامی اسرائیل در غزه، این فرآیند را مختل کرد. عربستان سعودی اعلام کرده است که تا زمانی که اسرائیل گام‌های روشنی را برای تسهیل ایجاد کشور فلسطین بر نداشته، به توافق عادی‌سازی نمی‌پیوندد. اردن در نوامبر 2023 سفیر خود را از اسرائیل فراخواند. سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به مراکش که برای اواخر سال 2023 برنامه‌ریزی شده بود هرگز محقق نشد. رهبران عرب با احتیاط نظاره‌گر مخالفت شهروندانشان با جنگ غزه بوده‌اند. در بسیاری از کشورهای عربی، هزاران نفر به جنگ اسرائیل و بحران انسانی ناشی از آن اعتراض کردند. معترضان در اردن و مراکش همچنین خواستار پایان دادن به معاهدات صلح کشورهایشان با اسرائیل شدند و از اینکه دولت‌هایشان به حرف مردم گوش نمی‌دهند ابراز ناامیدی کردند.

7 اکتبر ممکن است برای ایالات متحده نیز نقطه عطفی باشد. به دلیل جنگ در غزه، افکار عمومی اعراب به شدت علیه متحد سرسخت اسرائیل، ایالات متحده معطوف شده است، تحولی که می‌تواند تلاش‌های ایالات متحده را نه تنها برای کمک به حل بحران غزه، بلکه برای مهار ایران و عقب راندن نفوذ فزاینده چین مختل کند. در خاورمیانه از سال 2006، فشارسنج عرب، سازمان تحقیقاتی غیرحزبی که ما اداره می‌کنیم، نظرسنجی‌های ملی را هر دو سال یک بار در 16 کشور عربی انجام داده است و نظرات شهروندان عادی را در منطقه‌ای که نظرسنجی کمی دارد، جلب می‌کند. پس از حمله ایالات متحده به عراق در سال 2003، نظرسنجی‌های دیگر به طور مداوم نشان می‌دهد که تعداد کمی از شهروندان عادی عرب دیدگاه مثبتی نسبت به ایالات متحده دارند. با این حال، تا سال 2022، نگرش آن‌ها تا حدودی بهبود یافته بود، به طوری که حداقل یک سوم از پاسخ دهندگان در تقریباً همه کشورهای عرب سنج نظرسنجی تأیید کردند که نظر «بسیار مساعد» یا «تا حدودی مساعد» نسبت به ایالات متحده دارند.

تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی