محیط شناسی روابط فرهنگی

برنامه ایران برای ایجاد تغییر در قفقاز چیست؟

شنبه ۱۴۰۳/۰۶/۱۰
نویسنده:

در هفته‌های گذشته، گروه‌های متحد ایران از کرانه باختری، غزه، لبنان و یمن به اسرائیل حمله کردند. علاوه بر این، گروه‌های همسو با ایران در عراق و سوریه نیز می‌توانند حملات مهمی را به اسرائیل انجام دهند. علاوه بر این، تهران نفوذ خود را به سمت شمال به آذربایجان و…

منبع:

در هفته‌های گذشته، گروه‌های متحد ایران از کرانه باختری، غزه، لبنان و یمن به اسرائیل حمله کردند. علاوه بر این، گروه‌های همسو با ایران در عراق و سوریه نیز می‌توانند حملات مهمی را به اسرائیل انجام دهند. علاوه بر این، تهران نفوذ خود را به سمت شمال به آذربایجان و ارمنستان گسترش داده است. در حالی که اسرائیل با هر دو کشور رقیب در قفقاز روابط دیپلماتیک دارد، روابطش با باکو نزدیک‌تر است و شامل همکاری‌های نظامی و امنیتی قابل توجهی است که برخی از آن‌ها علیه ایران است.

ایران از عوامل قومی و مذهبی در ارمنستان و آذربایجان برای پیشبرد منافع خود سوء استفاده می‌کند. در ارمنستان، ایران تلاش می‌کند مشروعیت دولت منتخب را خدشه‌دار کند و از موقعیت ملی گرایانه کلیسا و تنش بین آن و دولت ارمنستان سوء استفاده کند. این کشور در آذربایجان نیز از روش‌های کاملاً مشابهی که در خاورمیانه [به منظور] تضعیف رژیم اسرائیل به کار می‌یرد، استفاده می‌کند.

حسینیون (نهضت مقاومت اسلامی آذربایجان)، یک گروه شبه نظامی متشکل از آذربایجانی‌هاست که برای مبارزه با آذربایجان طراحی شده است، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تأسیس شد. در حال حاضر، حسینیون به طور فعال در فعالیت‌های مسلحانه شرکت نمی‌کند زیرا ایران روش‌های ظریف‌تر براندازی را ترجیح می‌دهد. این سازمان به عنوان بلندگوی حکومت ایران در کانال‌های مختلف تلگرامی به زبان آذری عمل می‌کند. تأثیر اصلی حسینیون این است که به گسترش تبلیغات ایرانیان در آذربایجان کمک می‌کند.

دولت ایران از پایان خصومت‌ها بین ارمنستان و آذربایجان می‌ترسد زیرا این امر گزینه‌های آن را برای اخلال محدود می‌کند. رسانه‌های ایران مملو از پارانویای یهودستیزانه علیه آذربایجان هستند و این کشور را متهم می‌کنند که خاک خود را به صهیونیست‌ها و ناتو واگذار کرده است. به همین ترتیب، قابل توجه است که ناسیونالیست‌های ارمنی بار دیگر سخنان شنیع ضدیهودی که مشابه سخنان ایرانیان و فلسطینی‌هاس را تکرار می‌کنند. علاوه بر این، تحلیلگران برجسته ایرانی هیچ ابایی از ستایش آشکار روحانیت ارمنی همدل با جنبش‌های مقاومت آذری تحت حمایت ایران ندارند.

تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی