محیط شناسی روابط فرهنگی

استفاده هند و چین از قدرت نرم برای تأثیرگذاری بر دیدگاه‌ها

یکشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۱۴
نویسنده:

ارزش های اصلی دو تمدن هند و چین مانند اخلاق جامعه و مسائل معنوی و مردم محوری و انسجام و نیکی به پدر و مادر و احسان و مصلحت و حکمت و راستی و تعهد، به طور اساسی ارزش ها شرقی هستند که در هر جایی و در هر تمدنی…

منبع:

ارزش های اصلی دو تمدن هند و چین مانند اخلاق جامعه و مسائل معنوی و مردم محوری و انسجام و نیکی به پدر و مادر و احسان و مصلحت و حکمت و راستی و تعهد، به طور اساسی ارزش ها شرقی هستند که در هر جایی و در هر تمدنی در شرق آسیایی منتشر می باشند. برای همه این ارزش ها هر کدام از هند و چین در راستای ایجاد گفتمان مخصوص به خود در خصوص قدرت نرم تلاش می کنند.

اگر هند نگرش "جهانی یگانه" را از ریشه های تمدنی خود الهام گرفته است و این ریشه ها به سوی مسئولیت گروهی بشریت در قبال آینده مشترکشان دعوت می کند، بیشتر چارچوب دیپلماسی چین هم در فلسفه کلاسیک آن ریشه دوانده است و عبارت از "وجود یک خانواده در دنیا" می باشد. بر اساس این مفهوم با در نظر گرفتن در هم تنیدگی منافع بشریت و امیدها و سرزمین های آن، چالش ها هم مشترک بوده و نیازمند به راه حل های مشترکی هستند. به رغم وجوه تشابه اما ابزارهای در پیش گرفته شده برای تحقق اهداف از سوی هر کدام از دو کشور متفاوت می باشند. چین اعلام کرده بود فرهنگ سنتی این کشور ستون اصلی برای "فرهنگ پیشروی چین" است اما با وجود اینکه روند چین و ساختارش و نگرش آن همچنان به شکل اساسی "سوسیالیستی" است پس ممکن است برای دموکراسی ها -به ویژه در سایه رقابت ژئوپولتیک فعلی میان آمریکا و چین- جذاب به نظر نرسد.

چین بیش از 500 مؤسسه کنفیسبوس و بیش از 1000 کلاس در زمینه کنفسیوس در سطح دنیا تأسیس کرده است. رسانه های چینی توانسته اند نفوذ خود را در سطح دنیا گسترش دهند و حاکمیت رسانه های غربی را به چالش بکشند. امروزه خبرگزاری شینهوا 180 دفتر خبری را در سطح دنیا در اختیار دارد. از سویی دیگر تلویوزیون دولتی چین (CCTV) بیش از 70 دفتر خارجی را دارا بوده و برای 171 کشور و منطقه و با 6 زبان زنده دنیا -بر اساس طبان های زنده سازمان ملل- پخش می شود. رادیوی بین المللی چین هم پس از رادیو بی بی سی بزرگترین رادیوی دنیا می باشد که به 64 زبان از 32 دفتر خارجی پخش رادیویی دارد. همچنین روزنامه های بزرگ چینی مانند روزنامه "مردم" و "چاینا دیلی" هم میزان انتشار بالایی را دارند. چین برای دانشجویان خارجی هم هزاران بورسیه تحصیلی را ارائه می دهد. ورود دولت چین به مسئله قدرت نرم برای همگان روشن است به رغم اینکه اخیرا این موضوع زیر ذره بین غرب قرار گرفته است. در این خصوص به چین در زمینه سوء استفاده از گشایش موجود در ساختارهای دموکراتیک و محروم کردن دیگران از همین گشایش و این فضا در چین انتقاداتی وارد شده است.

هند هم به رغم اینکه توان اقتصادی اش در سطح چین نیست اما شورای روابط فرهنگی هند برای افزایش فعالیت هایش در این خصوص تلاش کرده است. این شورا مراکز فرهنگی هند را در 37 کشور اداره می کند و در ترویج فرهنگ هند از طریق برگزاری همایش های فرهنگی و فرستادن رؤسای مراکز مطالعاتی هند به خارج از این کشور و اداره بورسیه های تحصیلی به پژوهشگران خارجی برای درس خواندن در هند سهیم بوده است. با این حال مسائل متافیزیک در تمدن هند در نواحی مختلف جهان از جذابیت بیشتری در میان مسائل دیگر تمدن و فرهنگ این کشور برخوردار است. برآوردها حاکی از آن است که 300 میلیون نفر در دنیا به ورزش یوگا می پردازند و به نقل از روزنامه چاینا دیلی فقط در خود چین در سال های 2017 و 2021 تعداد 42 هزار سالن ورزش یوگا وجود داشته است. افزون بر آن رقص سنتی هند و فیلم ها و سریال های بالیوود و آشپزخانه هندی و هندی های مقیم خارج از مهم ترین عناصر قدرت نرم برای این کشور و تقویت نفوذ دهلی نو در سطح جهان می باشند.

0
تعداد بازدید:
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی