محیط شناسی روابط فرهنگی

ابتکار یک‌ پهنه- یک‌راه؛ استراتژی هوشمندانه چین

سه شنبه ۱۴۰۳/۰۵/۰۹
نویسنده:

در سال 2013، چین طرح «کمربند و جاده»، یک پروژه رویایی با هدف ارتقای ارتباط و همکاری بین کشورها در امتداد مسیرهای تجاری قدیمی جاده ابریشم را راه‌اندازی کرد. در آغاز، برخی از صداهای خارجی نگرانی‌هایی را مطرح کردند و این سوال را مطرح کردند که آیا این ابتکار صرفاً…

منبع:

در سال 2013، چین طرح «کمربند و جاده»، یک پروژه رویایی با هدف ارتقای ارتباط و همکاری بین کشورها در امتداد مسیرهای تجاری قدیمی جاده ابریشم را راه‌اندازی کرد. در آغاز، برخی از صداهای خارجی نگرانی‌هایی را مطرح کردند و این سوال را مطرح کردند که آیا این ابتکار صرفاً اقدامی موقت برای رسیدگی به ظرفیت مازاد داخلی و تولید مازاد چین است یا خیر؟

با این حال، در پاسخ به این تردیدها، چین به همکاری با اقتصادهای درگیر در BRI، تلاش برای هماهنگی سیاست، اتصال زیرساخت‌ها، مشارکت تجاری، یکپارچگی مالی و اوراق قرضه مردم به مردم متعهد باقی مانده است.در طول دهه گذشته، BRI پیشرفت چشمگیری داشته است و اعتماد روزافزون کشورها و مناطق شرکت‌کننده را جلب کرده است.

در زمانی که برخی از کشورهای غربی از نگرانی‌های امنیت ملی به عنوان بهانه‌ای برای ترویج جدایی از چین استفاده می‌کنند، مشاهده تعداد فزاینده‌ای از کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه، که فعالانه از BRI استقبال می‌کنند و همکاری‌های تولیدی با چین را تقویت می‌کنند، جالب است. این روند این سوال را ایجاد می‌کند که چرا این کشورها همکاری با چین را انتخاب می‌کنند؟

در آستانه اعمال تعرفه‌های تنبیهی اتحادیه اروپا بر صادرات خودروهای الکتریکی چین، مجارستان و لهستان که خود هر دو عضو اتحادیه اروپا هستند، در جلساتی در سطح بالا با رهبران چین شرکت کردند.در طی این بازدیدها، رهبران مجارستان، لهستان و چین به اجماع گسترده‌ای در مورد تقویت مبادلات اقتصادی و تجاری در چارچوب BRI دست یافتند. این کشورها فعالانه به دنبال همکاری با چین برای ارتقای بیشتر قابلیت‌های تولیدی خود و تبدیل شدن به مراکز تولید منطقه‌ای و جهانی برای بخش خودروهای انرژی جدید هستند.

روابط اقتصادی و تجاری چین با مجارستان در سال‌های اخیر به طور قابل توجهی عمیق‌تر شده است، به طوری که چین به یک سرمایه گذار اصلی در مجارستان و به طور کلی اروپای مرکزی و شرقی مبدل شده است. سرمایه گذاری مستقیم چین در مجارستان به 7.6 میلیارد یورو (8.27 میلیارد دلار) در سال 2023 افزایش یافت که 58 درصد از کل سرمایه گذاری مستقیم خارجی جذب شده توسط مجارستان را تشکیل می‌دهد. این افزایش با حضور فزاینده شرکت‌های چینی با فناوری جدید انرژی نو در چشم‌انداز سرمایه‌گذاری مجارستان تقویت شد.

سازندگان باتری لیتیوم یون چینی مانند Contemporary Amperex Technology Co Ltd، BYD، EVE Energy و Sunwoda Electronics فعالیت خود را در مجارستان راه اندازی کرده‌اند. در سال 2022، CATL، یک سرمایه گذاری پیشگامانه، با مبلغ خیره‌کننده 7.34 میلیارد یورو، در مجارستان انجام داد که نشان دهنده بزرگترین سرمایه گذاری واحدی است که تاکنون در مجارستان ثبت شده است.این اقدام قرار است مجارستان را به سمت تبدیل شدن به یک مرکز مهم برای تولید باتری سوق دهد و موقعیت این کشور را به عنوان یک بازیگر کلیدی در بازار اروپا تقویت کند.

در همین حال، تولیدکننده خودروهای برقی NIO فعالیت خود را در اولین کارخانه خارج از کشور خود در مجارستان آغاز کرده است، در حالی که BYD برنامه‌هایی را برای ایجاد یک پایگاه تولید خودروهای سواری انرژی جدید در این کشور اعلام کرده است. آندری دودا، رئیس جمهور لهستان، در جریان سفر خود به چین در ماه ژوئن، سخنرانی‌ای را ارائه کرد که در آن بر استقبال گرم لهستان از سرمایه گذاری چینی‌ها تاکید کرد و به طور خاص به پتانسیل همکاری در زمینه‌هایی مانند انرژی‌های نو، خودروهای الکتریکی و سایر فناوری‌های نوآورانه نیز اشاره کرده است.

سخنرانی دودا بیانگر تمایل شدید لهستان برای تعمیق همکاری‌های اقتصادی و تجاری با چین بود و مزایای متعدد لهستان به عنوان مقصد سرمایه گذاری، از جمله محیط سیاسی باثبات، سیاست‌های سرمایه گذاری مطلوب و مکانیسم‌های قوی حمایت از سرمایه گذاری را به نمایش گذاشت.

BRI نه تنها در اروپای مرکزی و شرقی، بلکه در سراسر طیف وسیعی از کشورهای آمریکای لاتین به رسمیت شناخته شده و حمایت قابل توجهی کسب کرده است.در جریان سفر دینا بلوارته رئیس جمهور پرو به چین در ماه ژوئن، او گفت که BRI فرصت‌هایی را برای کمک به رفع شکاف زیرساختی موجود در این کشور ارائه می‌دهد. پرو علاقه‌مند به بررسی اشکال جدید همکاری تحت BRI و تحقق همکاری برد-برد بین دو طرف است. همکاری چین و پرو فراتر از یک بندر منحصر به فرد است، زیرا هر دو کشور قصد دارند یک شبکه حمل و نقل بین قاره‌ای ایجاد کنند که اقیانوس آرام و اطلس را از طریق ساخت زیرساخت‌های حمل و نقل به هم متصل می‌کند.

این تلاش مشترک با مشارکت چین، پرو و دیگر کشورهای آمریکای لاتین مانند برزیل، به دنبال پل زدن بر روی کوه‌های آند و ایجاد شبکه حمل و نقلی است که نه تنها پرو را به عنوان یک مرکز تولید و تجارت در امتداد سواحل اقیانوس آرام آمریکای لاتین قرار می‌دهد، بلکه این کشور را در یک اقتصاد سودآور ادغام می‌کند. برزیل و سایر کشورها وارد دایره اقتصادی آسیا-اقیانوسیه می‌شوند و همکاری و موفقیت متقابل را در میان کشورهای جنوب-جنوب تقویت می‌کنند.

برخلاف زنجیره‌های صنعتی سنتی جهانی که تحت تسلط کشورهای غربی است، همکاری چین با کشورهای درگیر در BRI برای تبدیل آن‎‌ها به مقصدی برای جذب ظرفیت مازاد تولید چین یا تبدیل آنها به حلقه‌هایی در زنجیره صنعتی چین نیست.در عوض، تمرکز بر تقویت همکاری و توسعه مشترک است که کشورهای شرکت‌کننده را قادر می‌سازد به رشد درون زا دست یابند. این رویکرد به این کشورها اجازه می‌دهد تا توانایی‌های خود را توسعه دهند و رشد پایدار را پیش ببرند، در حالی که چین از ارائه خدمات ارتقای صنعتی به این کشورهای BRI سود می‌برد.

در عصر جهانی شدن اقتصادی، چین به طور فعالانه خود را در زنجیره‌های ارزش جهانی ساخته شده توسط کشورهای توسعه یافته ادغام کرده است و به طور پیوسته در زنجیره ارزش بالا می‌رود. با این حال، در حالی که جایگاه اقتصادی چین همچنان در حال افزایش است، برخی از کشورهای غربی، با اشاره به ریسک زدایی به عنوان توجیه، تلاش می‌کنند چین را از چرخه اقتصاد جهانی حذف کنند. این روند یک پارادوکس ذاتی را در ادغام کشورهای در حال توسعه در زنجیره‌های ارزش جهانی تحت سلطه کشورهای توسعه یافته برجسته می‌کند.

در تعقیب توسعه اقتصادی و تحرک صعودی در زنجیره‌های ارزش جهانی، موفقیت یک کشور در حال توسعه در ارتقای موقعیت خود اغلب با مقاومت و محرومیت از کشورهای توسعه‌یافته مواجه می‌شود. کشورهای در حال توسعه که نتوانند به تحرک صعودی در زنجیره ارزش جهانی دست یابند، در معرض خطر جایگزینی با کشورهایی با هزینه‌های تولید پایین‌تر قرار می‌گیرند.کشورهای در حال توسعه در سراسر جهان به طور فزاینده‌ای تشخیص می‌دهند که زنجیره‌های ارزش جهانی تحت رهبری غرب ممکن است نشان دهنده مقصد نهایی آن‌ها نباشد. در نتیجه، این کشورها به طور فعال در حال بررسی استراتژی‌های توسعه جدید و جایگزین هستند تا مسیر خود را برای پیشرفت و شکوفایی اقتصادی در صحنه جهانی ترسیم کنند.

این کشورهای در حال توسعه رویاها و آرزوهای صنعتی شدن، شهرنشینی و دستیابی به خوداتکایی اقتصادی را در سر می‌پرورانند. از طریق همکاری چند جانبه بین کشورهای درگیر در BRI، آن‌ها در حال تدوین برنامه‌های توسعه متناسب با نیازهای این مناطق هستند.این تلاش مشترک با بهره‌گیری از قابلیت‌های تولیدی چین و مزیت‌های گسترده بازار، ارتقای سطح صنعتی‌سازی کشورهای BRI، تزریق نشاط تازه به توسعه اقتصادی جهانی را هدف قرار داده است. این دیدگاه در حال به دست آوردن اجماع در میان تعداد فزاینده‌ای از کشورها است.

تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی