محیط شناسی روابط فرهنگی

آیا مکرون المپیک را به سرمایه سیاسی خود تبدیل می‌کند؟

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۵/۲۹
نویسنده:

از نظر افتخارات ورزشی آمریکا بار دیگر بیشترین تعداد مدال ها را به دست آورد و با چین هم در تعداد مدال های طلا مساوی شد و این مهم طی 2 هفته رقابت در رشته های مختلف ورزشی رخ داد اما برنده واقعی فرانسه بود که درس‌هایی پیشرفته در قدرت…

از نظر افتخارات ورزشی آمریکا بار دیگر بیشترین تعداد مدال ها را به دست آورد و با چین هم در تعداد مدال های طلا مساوی شد و این مهم طی 2 هفته رقابت در رشته های مختلف ورزشی رخ داد اما برنده واقعی فرانسه بود که درس‌هایی پیشرفته در قدرت نرم در المپیک پاریس 2024 ارائه داد.

هنگامی که بازی های المپیک آغاز شد، به بسیاری از طرح های تهیه شده پاریس برای این دوره در سال 2024 صرفا به چشم قمار و ماجراجویی نگریسته می شد زیرا برگزار کنندگان وعده داده بودند طی تلاشی با هزینه کمتر و پایداری بیشتر از نظر تأثیر در مقایسه با دوره های پیشین المپیک آن را برگزار خواهند کرد. اما کمیته بین المللی المپیک به طور مشخص نیاز به المپیک پاریس 2024 داشت تا از این طریق طرحی را برای شهرهایی فراهم کند که خواهان میزبانی این بازی ها در آینده هستند اما در تناسب میان هزینه ها و سودهای حاصل از آن تردید دارند.

به نظر می رسد هم از نظر هزینه و هم سودآوری دوره المپیک پاریس موفقیتی را محقق کرد. یکی از مهم ترین دلایل این امر تصمیم برگزارکنندگان در استفاده از مشهورترین جاذبه های دیدنی این شهر تا حد امکان بود. اما پیش از این از سوی کمیته المپیک این نگرانی وجود داشت که ساخت مکان هایی موقت در تمامی نواحی مرکز پاریس ممکن است باعث سخت شدن موضوع رفت و آمد شده و باعث خشم ساکنان محلی این شهر شود و در نتیجه این ساکنان به نوبه خود استقبال سردی از این بازی ها و میلیون ها هودار داشته باشند که به این شهر می آیند. اما در عمل تب و تاب المپیک همه پاریس را فرا گرفت و منجر به خلق فضایی از شادی و جشن طی دو هفته کامل شد.

تصمیم استفاده از جاذبه های دیدنی پاریس منجر به تولید بسیاری از عکس های زیبا شد: شمشیر زنانی زیر گنبد قصر بزرگ پاریس، والیبال ساحلی زیر سایه برج ایفل، سوارکارنی که در ورسای به رقابت می پرداختند و دوچرخه سوارانی که از خیابان های تاریخی پاریس و موزه لوور عبور می کنند. به نظر می رسد این تصویر در کنار افزایش تعداد مدال ها برای کشور میزبان، حس ملی گرایی در فرانسه و تصورها از این کشور در خارج را تغییر داد. این تاریخ و این میراث غیر قابل تغییر می باشد و این بدان معناست که این میراث تاریخی نعمتی برای قدرت نرم فرانسه باقی خواهد ماند. در این جا سؤالی که مطرح می شود در زمینه استمرار این احساس خوب در خصوص فرانسه نیست بلکه در خصوص امکان استفاده از آن است.

رئیس جمهور فرانسه در حالی وارد این دوره از بازی های المپیک شد که از محبوبیت زیادی برخوردار نبود و قطعا امید داشت موفقیت این بازی ها باعث افزایش محبوبیت وی شود. با این حال پارلمان فرانسه همچنان در معضل سیاسی خود خواهد ماند و با نبردی بزرگ بر سر بودجه برای ماه های آینده رو به روست. اگرچه بازی های پاریس 2024 باعث تقویت سرمایه سیاسی داخلی مکرون شد و این ادعایی قابل طرح است اما احتمالا از طریق المپیک بر بقیه چالش های داخلی نمی توان برتری یافت.

اما سیاست خارجه چه بسا داستانش متفاوت باشد و این تنها میدانی است که مکرون تسلط جوهری بر آن دارد اما انتخابات پارلمان که در ماه گذشته برگزار شد، تصویری را از رئیس جمهور فرانسه در دنیا و به ویژه نزد شرکای اروپایی اش ترسیم کرد که در آن مکرون رهبری دست و پا بسته و غرق در ناآرامی های سیاسی در داخل است. اما المپیک پاریس 2024 اکنون تبدیل به یادآوری برای خارج شده است مبنی بر اینکه فرانسه همچنان از نظر سیاسی و فرهنگی قوی می باشد؛ حتی در لحظاتی که ضعیف به نظر رسد. البته این باعث ارائه راه حل جادویی برای مکرون نخواهد شد اما برای وی و ملت فرانسه سودهایی در ماه های پیش رو خواهد داشت.

0
تعداد بازدید:
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1242
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی