محیط شناسی روابط فرهنگی

گزارش سالانه کمیسیون ایالات متحده در مورد آزادی مذهبی/2

سه شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
نویسنده:

چه توصیه‌هایی برای دولت ایالات متحده وجود دارد که شما در این گزارش ارائه کرده‌اید؟ بخش مهمی از مأموریت کنگره درخصوص این گزارش ارائه توصیه‌هایی به دولت ایالات متحده برای پیشبرد آزادی مذهبی در سراسر جهان است. ما در گزارش سالانه خود در سال جاری به اقداماتی که دولت ایالات…

منبع:

چه توصیه‌هایی برای دولت ایالات متحده وجود دارد که شما در این گزارش ارائه کرده‌اید؟

بخش مهمی از مأموریت کنگره درخصوص این گزارش ارائه توصیه‌هایی به دولت ایالات متحده برای پیشبرد آزادی مذهبی در سراسر جهان است. ما در گزارش سالانه خود در سال جاری به اقداماتی که دولت ایالات متحده برای پیشبرد آزادی مذهب یا اعتقاد در سال گذشته انجام داده است اشاره کردیم.  این گزارش اعتقاد دارد که دولت بایدن و کنگره می‌توانند کار‌های بیشتری انجام دهند و باید در زمانی که آزادی مذهبی در سراسر جهان در معرض تهدید است، کار‌های بیشتری انجام دهند.

اول، ما معتقدیم وزارت امور خارجه باید افغانستان، آذربایجان، هند، نیجریه و ویتنام را به‌عنوان  کشورهای مورد توجه خاص CPC، به اضافه دوازده کشوری که قبلاً تعیین کرده است، تعیین کند. ما از عدم موفقیت وزارت امور خارجه در تعیین هند و نیجریه به عنوان  ; کشورهای مورد خاص در آخرین دور از تعیین‌های خود ناامید شدیم. نقض در این کشور‌ها فاحش و به خوبی مستند شده است.

ثانیاً، برخی از کشور‌های مورد توجه دیرینه گزارش سالانه آزادی اعتقادات ، مانند پاکستان و نیجریه، سال‌هاست که مقادیر قابل توجهی از کمک‌های خارجی ایالات متحده دریافت کرده‌اند، با این حال شرایط آزادی مذهبی برای آن کشور‌ها بسیار ضعیف است. بر این اساس، گزارش توصیه کرده است که دولت ایالات متحده یک ارزیابی از اثربخشی کمک‌های ایالات متحده در دستیابی به اهداف آزادی مذهبی در خارج از کشور، به ویژه در کشور‌هایی که به عنوان  مورد توجه خاص (CPC)تعیین شده‌اند یا در لیست نظارت ویژه قرار گرفته‌اند، انجام دهد.

ثالثاً، ما اقدامات بیشتری را در مورد چندین زمینه موضوعی مورد توجه توصیه می‌کنیم. برای مثال، گزارش سالانه به افزایش هشداردهنده سرکوب فراملی اشاره کرده است. دولت‌ها در سراسر جهان به دنبال اقلیت‌های مذهبی و مدافعان آزادی مذهبی فراتر از مرز‌های خود هستند.  شاهد تلاش‌های نگران‌کننده‌ای از سوی هند برای هدف قرار دادن چنین افرادی در خاک ایالات متحده بوده‌ایم. در‌آوریل ۲۰۲۳، وزارت دادگستری ایالات متحده دو نفر را در ارتباط با اداره یک‌ایستگاه پلیس غیرقانونی چین در خارج از کشور در شهر نیویورک دستگیر و متهم کرد.  گزارش به دولت ایالات متحده توصیه کرده است که فعالیت‌های سرکوب فراملی دولت‌های خارجی را ارزیابی کند و برای بهبود سیاست‌های خود برای مقابله با این تهدید، هم در داخل و هم از طریق همکاری چندجانبه با متحدانمان تلاش کند.

ما همچنین توصیه می‌کنیم که کنگره از سیاست‌های قانون سیاست سرکوب فراملی دو حزبی برای تقویت تلاش‌های ایالات متحده برای مقابله با سرکوب فرامرزی دولت‌های خارجی بر اساس مذهب یا اعتقاد حمایت کند. این گزارش به شدت نگران نفوذ دولت‌های سرکوبگر خارجی مختلف و تلاش‌های آن‌ها برای تأثیرگذاری بر سیاست ایالات متحده در واشنگتن است. در نتیجه، در گزارش سالانه ۲۰۲۴، USCIRF به کنگره توصیه کرده است برای ممنوعیت فعالیت‌های لابی‌گری در ایالات متحده به نمایندگی از دشمنان خارجی که در نقض فاحش آزادی مذهبی و سایر حقوق بشر از جمله چین شرکت می‌کنند، اقدام کنن

ابزار‌های سیاستی در دسترس دولت و کنگره برای پیشبرد آزادی مذهبی

وزارت خارجه تعدادی ابزار را فراهم می‌کند که دولت ایالات متحده می‌تواند از آن‌ها برای مقابله با آزار و اذیت مذهبی در خارج از کشور و ترویج حق اساسی آزادی مذهب یا اعتقاد استفاده کند. هدف از این نامگذاری‌ها روشن کردن اقدامات ناقضان فاحش آزادی مذهبی و اطمینان از عدم توجه به سوء استفاده آن‌ها است. برجسته کردن سوء استفاده‌ها تنها کارکرد نامگذاری آزادی مذهبی  وزارت خارجه نیست. این قانون می‌خواهد با این نام‌گذاری‌ها، برخی اقدامات سیاستی از سوی دولت ایالات متحده برای پیشبرد معنادار آزادی مذهبی در کشور مورد بحث همراه شود. متأسفانه این نام‌گذاری‌ها تغییر چندانی ایجاد نمی‌کنند.

بنابراین،  گزارش سالانه برای چندین سال توصیه کرده است و همچنان توصیه می‌کند، که وزارت خارجه نباید به صدور معافیت‌های طولانی مدت بر اساس سایر منافع ایالات متحده ادامه دهد که تاکنون به دولت‌های پاکستان، عربستان سعودی، تاجیکستان و ترکمنستان اجازه داده است.  وزارت خارجه گزینه‌های مختلفی را برای اقداماتی که دولت ایالات متحده می‌تواند در این زمینه انجام دهد، ارائه می‌دهد که می‌تواند متناسب با وضعیت خاص و روابط ایالات متحده با آن کشور باشد.  گزارش سالانه آزادی‌های مذهبی به طور مداوم از دولت ایالات متحده خواسته است تا استفاده از تحریم‌های هدفمند را برای اعمال ممنوعیت ویزا یا مسدود کردن دارایی‌ها برای افراد خاص یا نهاد‌های دولتی خارجی که آزادی مذهبی را نقض می‌کنند، افزایش دهد.

همچنین توصیه می‌کنیم که دولت ایالات متحده از طریق اقدامات چندجانبه، رهبری مسائل آزادی مذهبی بین‌المللی دنبال کند. به عنوان مثال، ایالات متحده یکی از اولین نهاد‌های دولتی ایالات متحده بود که خواستار یک مأموریت حقیقت یاب سازمان ملل در مورد ایران شد. نگرانی بزرگ دیگر این است که چین از انجمن بودایی با یک کمیته کاری ویژه برای سینیزه کردن بودیسم تبتی و کنترل تناسخ لاما‌های تبتی، به ویژه تناسخ آتی مرشد دالایی لاما استفاده می‌کند.

سینیزه کردن چیست؟ به نظر می‌رسد دولت چین در حال انجام آن است. البته این الگویی است که چین در رابطه با همه ادیان داخل چین دنبال می‌کند. تلاش برای ایجاد یک دین تحت کنترل دولت چین برای هر یک از ادیان مختلف که در چین هستند. با این حال، وضعیت بودایی‌های تبتی، البته، یکی از وخیم‌ترین مصادیق آن فرآیندی است که سینی‌سازی دین نامیده می‌شود. به نظر می‌رسد شواهد روشنی وجود دارد که این شیوه عملکرد در رابطه با دین توسط سایر دولت‌های منطقه در مورد ادیان نیز تقلید می‌شود.

الگوی کار اجباری، ناپدید شدن، حبس، تغییر سیستم آموزشی، همه ابزار‌های یک دولت سرکوبگر است که قصد دارد ماهیت متمایز تبت را از تبتی‌ها دور کند.

تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1304
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی