محیط شناسی روابط فرهنگی

پروژه ضد شیعه داعش؛ جدایی شیعیان از طالبان

سه شنبه ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
نویسنده:

پس از تاسیس امارت اسلامی در افغانستان، آمریکا ضمن تحریک گروه‌های مقاومت پنجشیر و برخی مخالفان در مناطق دیگر کشور علیه امارت اسلامی، یکی از پروژه‌های اصلی خود را آغاز کرد که آن تشویق و ترغیب شیعیان افغانستان برای مقابله با نوپای امارت اسلامی. اگر وقایع سه سال پس از…

منبع:

پس از تاسیس امارت اسلامی در افغانستان، آمریکا ضمن تحریک گروه‌های مقاومت پنجشیر و برخی مخالفان در مناطق دیگر کشور علیه امارت اسلامی، یکی از پروژه‌های اصلی خود را آغاز کرد که آن تشویق و ترغیب شیعیان افغانستان برای مقابله با نوپای امارت اسلامی. اگر وقایع سه سال پس از سقوط جمهوری را بررسی کنیم و تکه های پازل را کنار هم بگذاریم، تصویر روشن و قانع کننده ای از تلاش های آمریکا برای تضعیف حکومت کنونی افغانستان به دست خواهیم آورد

به نظر پسر احمدشاه مسعود، عناصر خارجی وابسته به غرب و نیز راه‌های فکری آزاد شده داخلی، شعار فارس‌گرایی و دفاع از این خاندان و طایفه و منطقه را منتشر کردند و از طریق رسانه‌ها در فضاهای واقعی فضای روانی بسیار خوبی ایجاد کردند. به خوبی ممکن منجر به ایجاد جنگ داخلی دیگری از جنگ های خونین دهه هفتاد خواهد شد

بمبگذاری و عملیات انتحاری در مراکز مذهبی و عبادی شیعیان و ایجاد رعب و وحشت در بین آنها و نیز پمپاژ و القای این تفکر که حکومت هاله امنیتی برای باندهای شیعه نیست و شیعیان باید اسلحه به دست گرفته و از جان خود محافظت کنند. سازماندهی گروه های مسلح برای دفاع از عقاید خود.

کانالیزه سازی هجرت های دسته جمعی و دسته جمعی که توسط جریان های به ظاهر دلسوز اما اساسا فریب خورده توطئه آمریکا و غرب با هدف «تغییر جمعیت شناسی» شیعیان آغاز شد و در این راه کلاه های زیادی بر سر گذاشته شد. بر سر مردم و در نهایت سست شد و حتی خانواده ها فرو ریخت.

بالا بردن فردی به نام مولوی مهدی، نیروی شورشی که توسط انگلیسی ها و حامیانش تحریک شد و در نهایت هزاران خانواده را آواره کرد و صدها نفر را کشت. البته حساسیت های قومیتی و مذهبی به عنوان مبنای محرک در این دیدگاه مطرح شد.

دامن زدن به شورش هایی که تحت عنوان نسل کشی و امثال آن به عنوان گسل های اجتماعی و جنگ های ترکیبی فعال و منتشر می شد و با هدف تفرقه افکنی شیعیان با رویکرد قومیتی، اوضاع آشفته ای را در فضای سیاسی و رسانه ای ایجاد کرد.

ایجاد تنش و هیاهو به دلیل چالش های مهاجران افغانستانی در جمهوری اسلامی ایران و سوء استفاده از امواج ترس مهاجران توسط رسانه های غربی در مقابل جامعه ایرانی و افغانستانی. همچنین ترورهای پی در پی روحانیون شیعه در افغانستان و به دنبال آن انتشار و توزیع آیات یاس و ناامیدی برای آحاد جامعه افغانستان به ویژه شیعیان این کشور.

اخیراً تهدیدهای رسمی علیه هواداران و همکاران امارت اسلامی و هجمه های فکری، فرهنگی و مذهبی و همچنین رسانه ها با آن همسو شده است.

مجموعه این قطعات پازل وقتی در کنار هم قرار می گیرند، تصویری از پروژه ضد شیعه داعش را با هدف جدایی آن ها از هیئت حاکمه امارت اسلامی تداعی می کند.

اما با همه توطئه هایی که آمریکا از طریق محافل وابسته خود در زمینه و علوم تروریستی خود دارد، گروه هایی مانند داعش سوژه هستند و در نبردهای ترکیبی، فکری، فرهنگی و رسانه ای خود، کارآموزان بیست ساله آن در دامن ایدئولوژی لیبرال، مبانی، پایه ها و اصول این تفکر پوسیده در حال خدشه دار شدن است، او این کار را علیه جامعه، مردم و حکومت افغانستان انجام داد، اما باز هم طبق درک بالای مردم و همچنین کیست و درایت دست اندرکاران عرصه ذهنی سازی و جهت گیری جامعه افغانستان و به ویژه جناح های شیعه، تلاش هایی که مستکبران در این سه سال، جهانی در سرلوحه برنامه های خود در افغانستان قرار داده بودند، اما پرهزینه اما بی نتیجه بود؛ اما بر اساس دو دلیل همچنان نگرانی و خوش بینی در ادامه این طرح (شیعه ستیزی) وجود دارد.

جای خوش بینی وجود دارد زیرا جامعه افغانستان و به ویژه شیعیان این کشور از جنگ های داخلی گذشته و از حوادث کشورهایی مانند سوریه و عراق عبرت گرفتند و نمی توان در دام آمریکایی‌ها افتاد. باز هم توطئه های غرب راه را برای گروه های تکفیری هموار کند.

اما دلیل دوم که کمی نگران کننده است بحث فقر مادی و دخالت رسانه های مسلط و حاکم در سطح عمومی جامعه است. فقر مادی و عدم دسترسی به تحلیل و تحلیل اطلاعات صحیح یکی از اساسی ترین عوامل گرفتار شدن افراد یک جامعه در دامان گروه های تروریستی است.

آنچه امروزه ضروری است، انعکاس و انتقال صحیح وقایع و نیز تحلیل سالم آن بر اساس دیدگاهی واقعی و ارزشمند با در نظر گرفتن موازین دینی و مصالح ملی در جامعه است. تا زمانی که جریان های وابسته به غرب و آمریکا در حوزه روانی و جنگ رسانه‌ای در ایجاد ذهنیت علیه جامعه ما موفق نبوده و با فریفتن اذهان و تسخیر قلوب بین مردم و حکومت موجود، تفرقه و شقاق ایجاد نمی‌کنند، در میدان عملیات و تحرکات میدانی و نظامی هرگز نخواهند بود. کاری از دستشان برنمی آید اما اگر اصحاب رسانه و اهل فکر و فرهنگ و مبارز در صحنه و درون خودشان در امر اطلاع رسانی و تحلیل و تحلیل داده ها ضعیف عمل کنند و نتوانند به درستی انعکاس دهند، فشار بیاورند. و فضای فکری و روانی جامعه را هدایت کند، هیچ تضمینی برای دشمنان وجود نخواهد داشت.

0
تعداد بازدید:
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1304
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی