محیط شناسی روابط فرهنگی

پاسخ تهران: سیلی ایران به دشمن صهیونیستی

جمعه ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
نویسنده:

به یاد بیاوریم که در 1 آوریل، اسرائیل یک اقدام تروریستی وحشتناک را انجام داد و به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه حمله کرد. در میان افراد به شهادت رسیده، سردار محمدرضا زاهدی (که فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لبنان و سوریه را بر عهده داشت)،…

منبع:

به یاد بیاوریم که در 1 آوریل، اسرائیل یک اقدام تروریستی وحشتناک را انجام داد و به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق سوریه حمله کرد. در میان افراد به شهادت رسیده، سردار محمدرضا زاهدی (که فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لبنان و سوریه را بر عهده داشت)، معاون وی محمدهادی حاجی رحیمی، پنج افسر دیگر سپاه و افراد غیرنظامی بودند. شهادت سردار زاهدی مهم‌ترین ضایعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از زمان ترور سردار قاسم سلیمانی توسط آمریکایی‌ها در 12 دی‌ماه 1399 است.از همان ابتدا مشخص بود که انتقام اجتناب ناپذیر است. همانطور که رهبر معظم ایران، حضرت آیت الله سید علی حسینی خامنه‌ای، تأکید کردند: «کنسولگری و موسسات دیپلماتیک در هر کشوری قلمرو آن کشور محسوب می‌شود، بنابراین وقتی کنسولگری ما مورد حمله قرار می‌گیرد یعنی خاک ما مورد حمله قرار گرفته است.»

در پاسخ به حملات تروریستی تل آویو، ایران در اواخر روز 13 آوریل صدها شاهد-238 (بزرگترین حمله پهپاد تاریخ، به مدت پنج ساعت) و تقریباً 150 موشک (از جمله موشک های مافوق صوت) را به سمت اسرائیل پرتاب کرد. علاوه بر این، حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن و گروه‌های مقاومت عراق نیز درگیر شدند.

سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، آغاز عملیات «وعده صادق» را پیش از رسیدن مئوشک‌ها و پهبادها به مرزهاس اشغالی اعلام کرد. وی گفت: «اسرائیل با حمله به کنسولگری ما در سوریه از خط قرمز عبور کرد و باید به آن پاسخ داده شود. عملیات ما تمام شده است و قصد ادامه آن را نداریم، اما اگر اسرائیل به تاسیسات ما حمله کند، قاطعانه پاسخ خواهیم داد.»

گفته می شود که اسرائیلی ها و متحدانشان موفق شدند 99 درصد از اهداف خود را ساقط کنند. البته به گفته مقامات ایرانی این اظهارت دروغ است.، تعداد قابل توجهی از موشک به اهداف معین شده از جمله پایگاه هوایی نواتیم در ناحیه جنوبی اسرائیل  در نزدیکی شهر بئرشبع برخورد کرد. گفته می‌شود در این حمله، 44 افسر موساد کشته شدند و هواپیماهای اف-35 آمریکایی مورد اصابت قرار گرفتند. گفتنی است که بوئینگ شخصی نتانیاهو نیز در زمان حمله در آنجا بوده است. به گزارش شبکه تلویزیونی المنار، حداقل 15 موشک ایرانی به پایگاه نواتیم اصابت کرده است و استفاده از پایگاه غیرممکن شده است. تأسیسات زیرساختی و چندین هواپیما (از جمله جنگنده های F-16 آمریکا) و هلیکوپتر در پایگاه هوایی رامون در نزدیکی شهر میتسپ رامون منهدم شد. موشک‌های بالستیک میان‌برد فتاح-1 مجهز به کلاهک‌های جداشدنی، با موفقیت از دفاع موشکی ارتش اسرائیل (نیروهای دفاعی اسرائیل، IDF - Note) و هیل هاآویر (نیروی هوایی اسرائیل - نوت) بر فراز پایگاه هوایی نواتیم در اسرائیل عبور کردند. برد عملکرد این موشک ها حدود 1400 کیلومتر است. لازم به ذکر است که ایران تنها به اهداف نظامی اسرائیل حمله کرده است. نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در استفاده از حق مسلم دفاع مشروع مندرج در ماده 51 منشور ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات مکرر نظامی، حملات متعددی را به پایگاه های نظامی [اسرائیل] انجام دادند. در بیانیه وزارت امور خارجه ایران آمده است: «در صورت لزوم، جمهوری اسلامی ایران از اتخاذ تدابیر دفاعی بیشتر برای حفظ منافع مشروع خود در برابر هرگونه اقدام نظامی تهاجمی و استفاده غیرقانونی از زور تردید نخواهد کرد.»

آنچه در کل این ماجرا بی‌سابقه است، این است که ایران مستقیماً با اسراییل درگیر شد. پاسخ لازم برای اعمال فشار روانی بر اسرائیل توسط تهران با انتظارهای طولانی خسته کننده میسر شد.وزیر دفاع ایران تهدید کرد به هر دولتی که جرأت کند حریم هوایی خود را برای تجاوز به جمهوری اسلامی باز کند، پاسخ سختی خواهد داد. گفته نماینده دائم ایران در سازمان ملل، این موضوع را می توان حل شده دانست، اما اگر اسرائیل اشتباه دیگری مرتکب شود، «پاسخ شدیدتر خواهد بود.» سوال جدید این است: اسرائیل در مرحله بعد چه باید بکند؟ چطور جواب بدهد و اصلا جواب بدهد؟  ایران حماس نیست و اسرائیل قطعا نمی‌تواند به تنهایی از عهده این کار برآید. پاسخ اسرائیل به موضع آمریکا بستگی دارد. واشنگتن تقریباً بلافاصله از متحد خود خواست که بدون مشورت هیچ اقدام رادیکالی انجام ندهد. ایالات متحده هنوز این فرصت را دارد که تنش ها را کاهش دهد . نتانیاهو و تیمش امیدوارند که واشنگتن جنگ با ایران را آغاز کند. تقریباً هیچ کس به وضعیت پیچیده باورنکردنی که جمهوری اسلامی پس از حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق در آن قرار داشت، توجه نکرد. تهران باید به تل آویو پاسخی می داد که:

  1. قانع کننده به نظر برسد.
  2. به اهداف نظامی خاص دست یابد.
  3. آتش جنگ جهانی سوم را شعله ور نکند.

برای تحقق اولین نکته، لازم بود گه ایران مستقیما حمله کند. در مورد دوم، علی‌رغم اینکه برخی موشک‌ها و پهپادها رهگیری شد، اهداف جمهوری اسلامی ایران در این جنگ بر طرف شد و در نهایت د نقطه شماره سه  جنگی رخ نداد. بحث در مورد اثربخشی یا بی‌اثر بودن حمله ایران زود است. قابل ذکر است که این دقیقاً همان کاری است که تبلیغات اسرائیل انجام می دهد در پاسخ به این شبهات باید گفت:

  1. ایران اقدام تحریک آمیزی انجام نداد.
  2. ایران عمدتاً از موشک ها و پهپادهای قدیمی خود استفاده می‌کرد که بدون استفاده بودند. عملیات سرنگونی اسرائیل بسیار گرانتر از هزینه حمله ایران بود.
  3. تهران بار دیگر آسیب پذیری تل آویو را نشان داد.
  4. اسرائیل دوباره مثل 7 اکتبر در سردرگمی است

شامگاه 14 آوریل، مشخص شد که حمله به ایران که توسط برخی از اعضای کابینه اسرائیل پیشنهاد شده بود، پس از گفتگوی تلفنی بین بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا لغو شد. به گزارش آکسیوس، بایدن هشدار داد که ایالات متحده در هیچ عملیات تهاجمی علیه ایران شرکت نخواهد کرد یا از آن حمایت نخواهد کرد.

سیمونا هالپرین، سفیر رژیم اسرائیل در فدراسیون روسیه که اهل ریگا است، گفت: اسرائیل انتظار دارد که روسیه حمله موشکی گسترده ایران به این کشور را محکوم کند. ماریا زاخارووا، نماینده رسمی وزارت خارجه روسیه در پاسخ به این درخواست گفت: «سیمونا، به من یادآوری کن که اسرائیل حداقل یک حمله رژیم کیف به مناطق روسیه را محکوم کرد؟ یادت نمیاد؟ من هم چنین نیستم. اما من بیانیه های منظم مقامات اسرائیلی در حمایت از اقدامات زلنسکی را به خاطر دارم.»

جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، و نئوکانونی قدیمی گفت: «آنچه دیشب اتفاق افتاد، شکست بزرگ و مفتضحانه آمریکا و اسرائیل در مهار موشک‌های بالستیک و کروز و پهپادها بود.» اسکات ریتر بازرس سابق تسلیحات کشتار جمعی سازمان ملل نیز افزود: «نواتیم خانه جنگنده های F-35 است که به کنسولگری ایران در دمشق حمله کردند. حتی یک موشک ایرانی رهگیری نشد. اسرائیل بی دفاع است. ایران به ساختمان ها حمله کرد تا سیگنالی به اسرائیل و ایالات متحده بفرستد که می‌تواند هر کاری را انجام دهد.»

تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1303
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی