محیط شناسی روابط فرهنگی

عراق نیازمند نوع جدیدی از شراکت با آمریکاست

پنجشنبه ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
نویسنده:

دو دهه پیش آمریکا به ملت عراق برای سرنگونی نظام دیکتاتوری صدام  و برقراری پایه های یک نظام سیاسی دموکراتیک در این کشور کمک کرد و این نظام سیاسی برای اولین بار امکان چشیدن طعم آزادی را به عراقی ها داد. از آن زمان روابط عراق و آمریکا دوره های…

منبع:

دو دهه پیش آمریکا به ملت عراق برای سرنگونی نظام دیکتاتوری صدام  و برقراری پایه های یک نظام سیاسی دموکراتیک در این کشور کمک کرد و این نظام سیاسی برای اولین بار امکان چشیدن طعم آزادی را به عراقی ها داد.

از آن زمان روابط عراق و آمریکا دوره های پر فراز و نشیبی را تجربه کرد زیرا گاهی مواضع به هم نزدیک بودند و گاهی هم متشنج. اما همیشه فهم مشترکی میان رهبران دو کشور وجود داشت مبنی بر این که روابط ما دارای اولویتی راهبردی خواهد ماند.

ما با هم تروریسم را شکست دادیم و همکاری امنیتی برای ما بازسازی ارتش عراق را فراهم کرد. امروز نیازمند حمایت از شراکت راهبردی خود از طریق انتقال به مرحله ای جدید هستیم؛ مرحله ای که از حاکمیت ملی و استقلال عراق پشتیبانی کند اما در عین حال از همکاری مثمر ثمر میان بغداد و واشنگتن دست کشیده نشود.

در ژانویه گذشته کمیته عالی نظامی را تشکیل دادیم که متشکل از مسئولین نظامی از دو کشور می باشد تا از این طریق تهدید داعش و توانایی های دستگاه های امنیتی عراق و شرایط عملیاتی در تمامی نواحی کشور را ارزیابی کنیم. این تلاش منجر به توافقی شد که بر اساس آن به صورت تدریجی و منظم و طبق جدول زمانی مورد توافق ائتلاف بین المللی پایان یابد. کمیته عالی نظامی نقشه راهی را برای روابط آینده قرار خواهد داد که شامل حضور مستشاران آمریکایی می شود.

موازنه حساس

در سال های اخیر تنش هایی  میان آمریکا و عراق در نتیجه نزاع با گروه های مسلحی رخ داد که در دو دهه گذشته در عراق بوده اند و این گروه ها نشأت یافته از شرایطی پیچیده هستند که عراق در هنگام رویارویی خود با تروریسم با آن ها مواجه بود. اما با بازگشت امنیت و ثبات به صورت تدریجی نیاز به سلاح خارج از کنترل دولت و نهادهای آن از بین خواهد رفت و ما به طور فشرده برای تحقق این هدف تلاش می کنیم.

دولت من متوجه است باید این موضع و موازنه حساس میان آمریکا و گروه هایی که گاهی وارد نزاع مستقیم با نیروهای آمریکایی می شوند را حفظ کند. اما چشم انداز ما برای این وضعیت روشن می باشد: ما مخالف حملات به منافع آمریکا در عراق یا در کشورهای همسایه می باشیم و همزمان ما نیازمند زمان برای مدیریت پیچیدگی های داخلی و رسیدن به تفاهم های سیاسی با طرف های مختلف هستیم.

عراق توانست وحشی ترین سازمان تروریستی در تاریخ معاصر را را با کمک دوستانش -به ویژه آمریکا- شکست دهد و اکنون چیزی جز گروه هایی کوچک از داعش باقی نمانده اند. نیروهای امنیتی ما در بیابان ها و کوهستان ها و غارها آنان را دنبال می کنند اما دیگر برای کشور تهدید آفرین نیستند.

به همین جهت پیروزی پایانی بر تروریسم بدون توسعه واقعی موضوعی دور از دسترس است و این شامل فراهم کردن سطح شایسته ای از خدمات اساسی می شود. این هدف برنامه ای است که دولت من آن را بهبود بخشیده و تصمیم دارد آن را اجرا کند و شامل: انجام اصلاحات اقتصادی و مالی، تقویت حقوق بشر، توانمدسازی زنان و تقویت اصول آزادی و دموکراسی به طور کل می باشد. همچنین ضروری است تا با فساد مبارزه شود که روی دیگر تروریسم است زیرا تأثیر ویرانگری آن کمتر از تروریسم نیست.

باید به اقتصاد خود به دور از وابستگی به نفت تنوع ببخشیم؛ اگرچه فعلا از جایگاه خود به عنوان دومین کشور صارکننده نفت در سازمان اوپک استفاده می کنیم. برای تحقق این هدف برای توسعه پروژه های فرامرزی مانند راه توسعه تلاش می کنیم که باعث ارتباط منطقه خلیج فارس با ترکیه و اروپا می گردد. به عنوان بخشی از این تلاش ها اکنون فرصت این را داریم تا روابط میان عراق و آمریکا از روابطی یک جانبه به روابطی همه جانبه تبدیل شود.

زمان آن فرا رسیده است تا تمامی بندهای توافق چارچوب راهبردی -که در سال 2008 میان عراق و آمریکا امضا گردید- اجرایی شود. این توافق فراتر از امور امنیتی و نظامی می باشد و شامل شرایط همکاری در امور اقتصادی، سرمایه گذاری، انرژی، آب و هوا، کشاورزی، صنایع، تکنولوژی و آموزش می شود. ثبات فعلی در عراق باید شرکت های آمریکایی را برای مشارکت در پروژه های توسعه محور تشویق کند و از طریق سرمایه گذاری در این موارد می توانیم عراق را در جایگاهی قرار دهیم که آن را برای تقویت دموکراسی، تقویت دولت و تقویت حاکمیت توانمند سازند و این موارد پایه هایی هستند که به ما اجازه خواهند داد رونق تاریخی عراق را بازیابی کنیم.

اولویت برای عراق

اصل مهم در روابط خارجی ما "اولویت داشتن عراق" است و این به معنای شراکت های قوی است که بر اساس منافع مشترک با کشورهای دوست در منطقه و خارج منطقه می باشد و بر اساس این اصل تعامل ما با هر کشور به صورت برابر می باشد تا عراق به میدانی برای تسویه حساب های هیچ طرف خارجی تبدیل نگردد. همچنین تعامل با عراق باید بر اساس حاکمیت و احترام متقابل باشد.

به همین علت تلاش می کنیم نقش محوری عراق در خاورمیانه را بازیابیم تا از موقعیت راهبردی خود استفاده کنیم. ما از فرصت همکاری با آمریکا برای کاهش بحران ها و تنش ها در خاورمیانه استقبال می کنیم و ما تصمیم داریم تا وارد نزاع میان دو شریک خود یعنی ایران و آمریکا نشویم و آتش بس همه جانبه در خاورمیانه را به سود عراق و آمریکا می دانیم اما پیش از هر چیز این موضوع نیازمند پایان جنگ در غزه و احترام به حقوق مشروع ملت فلسطین است.

هنگامى كه به واشنگتن سفر كرده و با رئيس جمهور جو بايدن ديدار مى كنم، فرصتى براى شراكت آمريكا و عراق خواهد بود تا بر اساسى جديد و پايدارتر باشد و گفتگوهاى ما بر اهميت تداوم روابط اقتصادى، همكارى در مبارزه با پولشويى و كمک مالى به تروريسم و استفاده از ابزارهاى سياسى و ديپلماتيک براى كاهش تنش هاى منطقه اى تمركز خواهد داشت.

ما نقش تعيين كننده اى كه آمريكا و اعضايى ديگر در ائتلاف بين المللى كه در جنگ با تروريسم آن را ايفا مى كنند را درک مى كنيم و اين پشتيبانى به عراق براى تحقق ثبات و گام هاى بزرگ در مسير دموكراسى، حاكميت قانون و تضمين انحصار استفاده از قدرت در دست دولت كمک كرده است اما باور داريم زمان مناسبى است تا روابط ما گسترده تر شده و توانايى هاى رو به رشد نيروهايمان به رسميت شناخته شود.

0
تعداد بازدید:
تهران، خیابان انقلاب اسلامی، چهار راه ولیعصر(عج)
تماس: ۹۳۵۳۲۷۲۷۶۳
1303
بازدید سایت: 
محیط شناسی روابط فرهنگی