پس از دو ماه تلاش طاقت فرسا، سرانجام مردی میانسال با لباس های پاره پاره و پاهای خون آلود جلوی دروازه های شهر باستانی می ایستد. ظاهر ژولیده او آرامشی را که در درونش احساس میکند رد میکند و تا اعماق روحش جاری میشود. «یک فرد چقدر باید سفر کند تا خود را پیدا کند؟» سالک با هیبت به دیوارهای باشکوه دمشق خیره می شود، که به خاطر مقاومت در برابر انبوه مهاجمی که به مدت 20 سال آن را محاصره کرده بودند، مورد احترام است. اما "هیچ دیواری نفوذناپذیرتر از قلب نیست!" و آیا تاریخ کسی را به یاد خواهد آورد که 20 سال تلاش کرد تا سرانجام قلبش به نور باز شود؟
با این صحنه آغازین فریبنده، آخرین رمان احمد فالالدین، خواننده را به سفری به دنیای درونی یکی از مشهورترین چهرههای تاریخ اسلام می برد: فیلسوف قرن دوازدهم و عالم صوفی، ابوحامد غزالی. فالالدین گزارشگر سابق الجزیره بود، اما علایق نویسنده موریتانیایی فراتر از اتاق خبر و به اعماق آرشیو کشیده می شود و اکنون را با گذشته پیوند می دهد. «دانشمند» پنجمین کتاب اوست. اولین او - که در سال 2012 منتشر شد - شرح زندگی نامه ای از حبس او در سلول های زندان معمر قذافی در طول بهار عربی بود. (ترجمه انگلیسی «در چنگال قذافی» به تازگی توسط انتشارات دارالعرب در بریتانیا منتشر شد.) خاطرات 2012 با دو رمان متوالی دنبال شد که در سال های 2018 و 2019 منتشر شد. در سال 2021، قالالدین مقاله ای به طول کتاب در مورد ظهور و سقوط طالبان در افغانستان منتشر کرد.
رمان تاریخی به سرعت در ادبیات مدرن عربی برجسته شده است. نویسندگان معاصر عرب به طور فزاینده ای این ژانر را برای بازنگری در گذشته پذیرفته اند، اما این ژانر زمانی بهترین بیان خود را پیدا می کند که تجسم مجدد خلاقانه گذشته به طور مؤثری برای تحریک تأمل و ارائه تفسیر در مورد حال مورد استفاده قرار گیرد.
فالالدین با «دانشمند» بار دیگر به ژانر داستانی تاریخی بازمیگردد و فصلی پرفراز و نشیب در تاریخ اسلامی را به گونهای به تصویر میکشد که ما را وادار میکند به وضعیت مخمصه کنونی خود فکر کنیم. او در اولین اقدام خود - «الحدقی» (2018) به زندگی و زمانه ابوعثمان عمرو بن بحر الجاحیز که در عصر طلایی عباسیان می زیسته پرداخت. الجاحظ هنوز هم امروزه در جهان عرب مورد احترام است و آثار او به طور گسترده خوانده میشود، اما چهرهای مبهم در محافل ادبی انگلیسی زبان است و تنها از توجه گروه کوچکی از دانشگاهیان و محققان ادبیات عرب برخوردار است.
در مقابل، غزالی مسلماً یکی از برجستهترین شخصیتها در سنت فکری اسلامی است و به همان اندازه در غرب شهرت دارد. آثار او در جهان مسیحیت لاتین ترجمه و مطالعه شد، و در حالی که خوشبختانه او یکی از پنج مسلمان محصور در جهنم در "دوزخ" دانته نیست. تأمل شاعر فلورانسی در مورد رشتههای مختلف دانش رایج از او نام برده شده است. در زمان او اعتقاد بر این است که رنه دکارت، پدر معرفتشناسی مدرن قرن هفدهم، دارای ترجمه لاتینی از زندگینامه غزالی، «رهایی از گمراهی» است که درباره خود او شرح داده شده است. بر این اساس، مورخان فلسفه پیشنهاد کردهاند که تفکر اسلامی بر فلسفه اروپایی بسیار فراتر از قرون وسطی و رنسانس تأثیر گذاشته است. کتابهای غزالی همچنان از تیراژ وسیعی برخوردار است و مطالعات بیشماری درباره زندگی و اندیشههای او نوشته شده است. به این میراث قابل احترام، قالالدین اکنون یک اثر داستانی تاریخی دیگر را اضافه می کند که با دقت در نثر کامل عربی ساخته شده است.
این کتاب مسیر زندگی پسر جوان یتیم را از خیابان های خاکی شهر کوچک طبران دنبال می کند. در ناحیه طوس، در خراسان قرن دوازدهم، به مراکز عمده نیشاپور، اصفهان، بغداد، دمشق و اورشلیم. روایتی که در حال آشکار شدن است در نهایت مسیر بازگشت به آخرین آرامگاه استاد فرزانه را در زادگاهش در شمال شرقی ایران، نه چندان دور از مشهد کنونی دنبال میکند.
قسمت اول رمان - «الیتیم» - با دو پسر جوان به نامهای محمد و برادرش احمد آغاز میشود که در تلاش هستند تا به همراه مادرشان که اخیراً بیوه شدهاند، زندگی ناچیزی را از بگذرانند.
رمان عرصه زیادی را برای تأمل ایجاد می کند. جدا از نثر غنایی عربی، این کتاب با نوع توصیف غلیظی که در انسانشناسی اجتماعی رایج است، مشخص میشود و معانی وقایع را برای شخصیتهای آن بررسی میکند. بازخوانی خلاقانه او از داستان زندگی غزالی نیز بسیار وفادار به تاریخ مستند زندگی و روزگار این عالم بزرگ است. برای درک این موضوع فقط باید به مطالعه عالی فرانک گریفل، «الهیات فلسفی غزالی» مراجعه کرد. دو فصل اول کتاب گریفل مفصلترین گزارش از این شخصیت تاریخی را در اختیار ما قرار میدهد و از منابع مختلفی به دو زبان عربی و فارسی، زبانهایی که غزالی به آنها مینوشت و صحبت میکرد، استفاده میکند.
فالالدین با توجه تحسین برانگیز به جزئیات، بار تعریف وقایع تاریخی را زیبا می کند و تصویرهای او از پوشش، هنجارهای اجتماعی، فرهنگ کتاب و شیوههای آشپزی برگرفته از منابع تاریخی و سفرنامه های نوشته شده در دوره ای است که رمان در آن روایت میشود. به عنوان مثال، ضیافت ماه رمضان که توسط نظام الملک برگزار شده بود، اولین بار در وقایع نگاری فارسی «تاریخ بیهقی» توسط ابوالفضل البیهقی مورخ خراسانی قرن یازدهم ظاهر شد.
در حالی که رمان نمایانگر درک تاریخ اجتماعی است، این اثر بسیار فراتر می رود و دیدگاه روشنگرانه ای را در مورد فلسفه تاریخ نیز ارائه می دهد. فالالدین بر خلاف اصل ایده مشترک تاریخ است که در امتداد یک زنجیره واحد آشکار می شود که منجر به نظم اجتماعی کامل می شود. در حالی که این ایده «پایان تاریخ» توسط فرانسیس فوکویاما در زمانهای اخیر حمایت و رواج یافته است، این سنت به فیلسوف آلمانی اوایل قرن نوزدهم، گئورگ ویلهلم فردریش هگل و روایت مبتنی بر فلسفی او از تاریخ خطی بازمیگردد. مرحله ای که جامعه به اوج خود رسیده و تمدن به کمال می رسد.
در عوض، محور روایی رمان بهشدت مفهوم ادواری از تاریخ را تأیید میکند، نظریهای که به وضوح توسط عبدالرحمن بن خلدون، مورخ و نظریهپرداز اجتماعی قرن چهاردهمی بیان شده است. ابن خلدون گفت: «تمدن برای توسعه جامعه مضر است». این بینش منحصربهفرد از درک این موضوع پدید آمد که ثروت مادی مورد نیاز برای ارتقای پیشرفت و توسعه تمدن همیشه در انحصار نخبگان قدرتمند خواهد بود. جمع آوری ثروت های بزرگ توسط این نخبگان ناگزیر با میل به حفظ حقوق انحصاری بر چنین ثروتی همراه است و به این ترتیب، توده ها همیشه کنار گذاشته می شوند. بر اساس این بینش، ابن خلدون استدلال کرد که سیر تاریخ ادواری است. تمدنهای قدرتمند به اوج میرسند، اما در نهایت فرو میریزند، زیرا مسیر رسیدن به قدرت باعث میشود بسیاری از افراد در این مسیر سرگردان شوند.
در عصر غزالی، تمدن اسلامی همچنان رو به رشد بود، و تقابل بین بافت رمان و زمینه ما، روایتی قانعکننده از چرخه تمدن به دست میدهد. این واقعیت که فال الدین قادر است گذشته را به گونهای خلاقانه به تصویر بکشد که ما را به تفکر درباره زمان حال برانگیزد، نه تنها نشانهای قوی از بلوغ ژانر داستانی تاریخی در ادبیات معاصر عرب است، بلکه تأییدی بر تسلط نویسنده است. او مجبور نیست آشکارا از سقوط تمدن اسلامی ابراز تاسف کند. در عوض، او تصویر قانع کننده ای از آنچه در دوره غزالی به نظر می رسید ارائه می دهد. در رمان، نخبگان عرب و فارس در راس سلسله مراتب اجتماعی قرار دارند و طبقات نظامی ترکیه به سرعت در این ردیف ها ادغام میشوند. طبقات فرودست از کنیزان بیزانسی تشکیل شده که به خاطر زیباییشان ارزشمند بوده و شبیه به خواجههای درباری که در سرزمینهای مسیحی اخته شده و به بردگی فروخته میشوند تا به عنوان بوروکرات و نگهبان حرمسراهای مردان قدرتمند آموزش ببینند. به همین ترتیب، بربرهای سفید اروپا هستند که توسط پاپ اوربان دوم و گروه متعصب مذهبیاش بسیج شدند و قصد دارند بیت المقدس را به خاطر ایمان خود بازپس بگیرند. این تصویر انبوه توحش اروپایی که از طریق قسطنطنیه به اورشلیم رهسپار شدند، جایی که مسیحیان بسیار متمدنتر بودند، یک رشته روایی قانعکننده را تشکیل میدهد که جامعه را در یک سلسله مراتب تمدنی به وضوح ترسیم میکند.